Programplaner og emneplaner - Student
BAL1300 Arbeidsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Labour Law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått første og andre studieår.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om prehospitalt arbeid og nyere forskning relatert til problemstillingen for bacheloroppgaven
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og forskningsmetode og kan redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt metode
- kan redegjøre for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en problemstilling og gjennomføre en studie i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- samle, sammenstille, analysere og drøfte funn fra relevante forskningsartikler og andre aktuelle kilder opp mot en problemsstilling
- drøfte problemstillinger i lys av paramedic-yrkets særpreg, relevant teori og nyere forskning
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforske og drøfte teoretiske og kliniske og/eller operative problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, lønn, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, permisjon, oppsigelse, avskjed og virksomhetsoverdragelse
- innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister
- innsikt i hvilke hensyn som ligger til grunn for arbeidsrettsreglene
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
- anvende et bredt spekter av ulike rettskilder
- formidle kunnskap i arbeidsrett på en presis og nyansert måte
- ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming
- se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
- se sammenheng mellom norske regler og internasjonal rett
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid
- kan arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan strukturere fagstoff
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene i emnet
Eksamensform: Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 3 studenter* over 9-10 uker. Omfang på 10 000 ord (+/- 10 %)
* Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon, slik at studenter kan skrive individuelt eller i gruppe på to studenter; jf. undervisningsplanen som angir kriteriene for å kunne få innvilget dispensasjon.
Ny eksamen: Dersom studenten(e) får bacheloroppgaven vurdert til F, kan studenten levere omarbeidet versjon av den til sensur én gang. Studenten(e) har tilbud om inntil tre timer veiledning ved ny eksamen. Hvis studenten(e) beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, behøver studenten ikke å gjøre arbeidskravet prosjektskisse på nytt. Hvis studenten(e) endrer problemstillingen, må arbeidskravet prosjektskisse godkjennes på nytt før studenten(e) kan levere bacheloroppgaven til sensur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F.
Vurdering og eksamen
Alle bacheloroppgavene vurderes av to sensorer. 20 prosent av besvarelsene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt ved skoleeksamen: Ukommenterte lovtekster, forskrifter og tariffavtaler.
Vurderingsuttrykk
Gradert skal A-F. Begge eksamensdelene må være bestått.
Sensorordning
Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.