EPN-V2

BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability perspectives in your own teaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    Emne «Bærekraftig utvikling i eget yrke» eller tilsvarende må være bestått få å kunne avlegge eksamen på BÆR6200.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten har

    • kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
    • kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram

    FerdigheterStudenten kan

    • analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
    • involvere elever/lærlinger i opplæringen
    • bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
    • gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft

    ;

    Generell kompetanseStudenten kan

    • videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
    • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • Innhold

    • eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
    • sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og undervisning
    • utvikling av yrkesutøvelse i eget fagområdet i et bærekraftperspektiv
    • bærekraftdidaktikk
    • videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på etiske aspekter, mangfold og kjønn, analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;

    1. Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket;med fokus på kvalitet og bærekraft;i egen undervisning. Dette;skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass.;Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen,;i form av en;digital presentasjon på;5-10;minutter.;;
    2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%;
    3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en;individuell;logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.;
    4. Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft.;Utviklingsarbeidet gjennomføres;individuelt eller i grupper med;inntil;tre studenter.;Arbeidet;dokumenteres;skriftlig;med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt.;presentasjoner;og;elevvurderinger.;Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.;;

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering er en;individuell;prosjekteksamen.;I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med;et;utviklingsarbeid;i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter (se arbeidskrav 4).;Omfang:;2000 ord +/- 10%;;

    ;

    Ny/utsatt eksamen

    Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjekteksamen. Ved senere forsøk leveres ny prosjekteksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.