Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6100 Bærekraftig utvikling i eget yrke Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable development in your own profession
- Studieprogram
-
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet til eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
KunnskapStudenten har
- kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i eget fagområde
- kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje
FerdigheterStudenten kan
- vurdere utviklingen i eget yrkesfag og fagets funksjon og plass i samfunnet, i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- analysere og kritisk vurdere produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke, i et bærekraftperspektiv;;
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til etiske aspekter, bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftige løsninger;;;
- etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet
Innhold
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge The student:
- can define the difference between the structure of prokaryotic and eukaryotic cells
- has a basic understanding of the growth, nutrient uptake and classification of microorganism
- can present the structure and function of the most important biochemical compounds in the groups carbohydrates, lipids, proteins and nucleic acids
- can describe the structure and function of biological membranes
- can explain the functions of enzymes and coenzymes and explain simple enzyme kinetic theories
- can describe metabolic processes such as glycolysis, the citric acid cycle, electron transport chains, lipid metabolism and photosynthesis
- can explain DNA synthesis (replication), RNA synthesis (transcription) and protein synthesis (translation) in prokaryotic organisms
Skills
The student is capable of:
- growing and classifying/identifying some types of microorganisms with the help of gram staining, microscopy, metabolism experiments and enzyme tests
- performing a growth experiment and constructing a bacterial growth curve
- using simple isolation methods for proteins and analysing the amount and purity with the help of gel electrophoresis and spectroscopy
- isolating DNA and analysing the amount and purity using spectroscopy
- performing simple enzyme kinetic experiments
- performing health risk assessments and classifying chemical compounds and solutions
General competence The student:
- is capable of planning and using aseptic technique to perform biochemical experiments
- is aware of the ethical and environmental consequences of working with living organisms
- is capable of communicating the results of biochemical and microbiological laboratory experiments, both orally and in writing
- is capable of assessing chemical risks associated with work in chemical enterprises and laboratories.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder;bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter;
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på;500 ord;+/-10%;
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke.;Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.);Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg;på;1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.;En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen.;
- Identifisere;og formidle;sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og;analysere hvilken;betydning det kan ha;for egen;yrkespraksis og;undervisning.;Dette skal presenteres overfor kollegaer;på egen eller annen egnet arbeidsplass.;Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.;Dokumentasjon: Digital;presentasjon;på 10-15 minutter;og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen.;Refleksjonsnotatet;skal være på;500 ord pr student,;+/- 10%.;
;
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig;semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på;2000;ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
The students will acquire knowledge about different types of cells and their structures, biochemical macromolecules and the most important chemical reactions that take place in cells. They will also develop skills in aseptic technique and growing of microorganisms, isolation and analysis of proteins and DNA.
Vurderingsuttrykk
Approved laboratory course in KJPE1400 Organic Chemistry and KJTS1500 Physical Chemistry, or corresponding qualifications.
Sensorordning
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.