EPN

BÆR6100 Bærekraftig utvikling i eget yrke Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable development in your own profession
Studieprogram
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet til eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap Studenten har

  • kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i eget fagområde
  • kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje

Ferdigheter Studenten kan

  • vurdere utviklingen i eget yrkesfag og fagets funksjon og plass i samfunnet, i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • analysere og kritisk vurdere produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke, i et bærekraftperspektiv  
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til etiske aspekter, bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftige løsninger   
  • etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet

Innhold

  • kartlegging av behov for kompetanseheving og faglig fordypning i eget yrke, som grunnlag for utvikling av selvvalgt dybdekompetanse
  • globale miljø- og klimautfordringer relatert til eget yrke og egen bransje
  • analyse av dagens yrkesutøvelse i eget yrke relatert til fag- og samfunnsutviklingen
  • bærekraftig fagutvikling i eget yrke
  • utvikling av effektiv ressursutnyttelse i eget yrke og bransje
  • videreutvikling av arbeidsprosesser i eget yrke i et bærekraftig samfunnsperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

  1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter 
  2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10% 
  3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.) Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg på 1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende. En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen. 
  4. Identifisere og formidle sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og analysere hvilken betydning det kan ha for egen yrkespraksis og undervisning. Dette skal presenteres overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Dokumentasjon: Digital presentasjon på 10-15 minutter og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen. Refleksjonsnotatet skal være på 500 ord pr student, +/- 10%. 

 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10%.

Ny/utsatt eksamen

Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.