Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6100 Bærekraftig utvikling i eget yrke Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable development in your own profession
- Studieprogram
-
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet til eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
KunnskapStudenten har
- kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i eget fagområde
- kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje
FerdigheterStudenten kan
- vurdere utviklingen i eget yrkesfag og fagets funksjon og plass i samfunnet, i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- analysere og kritisk vurdere produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke, i et bærekraftperspektiv;;
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til etiske aspekter, bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftige løsninger;;;
- etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet
Innhold
- kartlegging av behov for kompetanseheving og faglig fordypning i eget yrke, som grunnlag for utvikling av selvvalgt dybdekompetanse
- globale miljø- og klimautfordringer relatert til eget yrke og egen bransje
- analyse av dagens yrkesutøvelse i eget yrke relatert til fag- og samfunnsutviklingen
- bærekraftig fagutvikling i eget yrke
- utvikling av effektiv ressursutnyttelse i eget yrke og bransje
- videreutvikling av arbeidsprosesser i eget yrke i et bærekraftig samfunnsperspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder;bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter;
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på;500 ord;+/-10%;
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke.;Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.);Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg;på;1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.;En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen.;
- Identifisere;og formidle;sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og;analysere hvilken;betydning det kan ha;for egen;yrkespraksis og;undervisning.;Dette skal presenteres overfor kollegaer;på egen eller annen egnet arbeidsplass.;Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.;Dokumentasjon: Digital;presentasjon;på 10-15 minutter;og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen.;Refleksjonsnotatet;skal være på;500 ord pr student,;+/- 10%.;
;
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig;semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på;2000;ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.