EPN-V2

BÆR6100 Bærekraftig utvikling i eget yrke Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable development in your own profession
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet til eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    KunnskapStudenten har

    • kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i eget fagområde
    • kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje

    FerdigheterStudenten kan

    • vurdere utviklingen i eget yrkesfag og fagets funksjon og plass i samfunnet, i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • analysere og kritisk vurdere produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke, i et bærekraftperspektiv;;
    • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til etiske aspekter, bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftige løsninger;;;
    • etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet
  • Innhold

    • kartlegging av behov for kompetanseheving og faglig fordypning i eget yrke, som grunnlag for utvikling av selvvalgt dybdekompetanse
    • globale miljø- og klimautfordringer relatert til eget yrke og egen bransje
    • analyse av dagens yrkesutøvelse i eget yrke relatert til fag- og samfunnsutviklingen
    • bærekraftig fagutvikling i eget yrke
    • utvikling av effektiv ressursutnyttelse i eget yrke og bransje
    • videreutvikling av arbeidsprosesser i eget yrke i et bærekraftig samfunnsperspektiv

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;

    1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder;bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter;
    2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på;500 ord;+/-10%;
    3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke.;Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.);Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg;på;1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.;En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen.;
    4. Identifisere;og formidle;sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og;analysere hvilken;betydning det kan ha;for egen;yrkespraksis og;undervisning.;Dette skal presenteres overfor kollegaer;på egen eller annen egnet arbeidsplass.;Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.;Dokumentasjon: Digital;presentasjon;på 10-15 minutter;og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen.;Refleksjonsnotatet;skal være på;500 ord pr student,;+/- 10%.;

    ;

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell, skriftlig;semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på;2000;ord +/- 10%.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.