EPN-V2

BÆR6100 Bærekraftig utvikling i eget yrke Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable development in your own profession
Studieprogram
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i hele yrkets bredde,
  • kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje

Ferdigheter Studenten kan

  • analysere kvalitet på produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftighet
  • etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1 består av to deler:

  1. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke
  2. Analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser). Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en visuell logg: Omfang 800 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.

Hensikten med arbeidskravet: Gjennom hospiteringen skal studentene bli oppdatert og utvikle en dypere forståelse av eget yrke og yrkets utfordringer knyttet til bærekraft. Å ha innsikt i hva som er dagsaktuell, framtidsrettet og bærekraftig yrkeskompetanse er en forutsetning for å kunne gi yrkesrelevant opplæring.

Arbeidskrav 2

Planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid med fokus på bærekraft. Oppgaven er todelt og kan gjennomføres individuelt, eller i grupper på inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres i form av:

  1. muntlig presentasjon - 15-30 min
  2. skriftlig refleksjonsnotat - Omfang: 1000 ord +/- 10% per student (= 3000 ord +/- 10% i grupper med 3 studenter ).

Hensikten med arbeidskravet: Den yrkesfaglige dybdekompetansen skal styrke studentenes forutsetninger for å lede og vurdere oppdaterte og yrkesrelevante lærings- og utviklingsprosesser, samt vurdere kvalitet på produkter og tjenester i bærekraftsperspektiver.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med, og vurdering av faglærer. Se nærmere omtale av tilstedeværelse i programplanen under «Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse».

Vurdering og eksamen

Emnet bygger på emnet Spesialisering i organisasjonslæring gjennom medarbeiderdrevetinnovasjon (LSPH 6300). Emnet tar utgangspunkt i relasjonelt arbeid, dvs. arbeid med mennesker og skal støtte opp om det praktiske arbeidet med å skape bærekraftig, livslang læring i dette feltet. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avanserte kunnskaper om: samfunnsutvikling, forskningsfronten i eget yrke innen helse-og oppvekstfag og ferdigheter som kreves innenfor fagområdet relasjonelt arbeid
  • kjenner og kan anvende forskningsbasert teori og metoder i dette feltet
  • har inngående kunnskap om forutsetningene for livslang læring, kritisk refleksjon, utvikling av mestringsstrategier for å kunne være pådriver og diskusjonspartner for lærerteamene knyttet til relasjonelt arbeid

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kjenner og kan anvende forskningsbaserte metoder og verktøy som analyserer og identifiserer utviklingsområder på egen arbeidsplass.
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor fagene
  • utvikle kunnskap systematisk basert på kritisk refleksjon
  • kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor fagområdet

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner bakgrunn for behov for endring i eget yrke og i egen undervisning samt endring egen arbeidsplass i helse- og oppvekstfag
  • har forskningsbasert kunnskap om utvikling og framtidsutsikter i yrkene i helse- og oppvekstyrkene
  • kan iverksetting problemanalyse og gjennomføring av tiltak som styrker den enkeltes mestringstro, som lærer, elev og kollega

Hjelpemidler ved eksamen

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Vurderingsuttrykk

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:

1. Refleksjonsoppgave med bakgrunn i verktøyet Hjerte, hoder, hender kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Omfang: individuelt 1000 ord +/- 10% og i gruppe 1500 ord +/-10%.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med bruk av verktøyet Hjerte, hode og hender.

2. Individuell oppgave med kartlegging og utvikling av egen dybdekompetanse med utgangspunkt i endringer i helse- og oppvekstyrkene. Arbeidsform: 3 dager praksis i tjenester/bedrifter. Dokumentasjon: Visuell framstilling av kartlegging samt utvikling og læring fra praksis. Omfang: 5 minutters film.

Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt og forståelse for egen kompetanse og sine utviklingsbehov.

3. Individuelt muntlig fremlegg - Studentgrandprix (maks 4 minutter). Innhold: Fritt valgt tema fra eget læringsarbeid og teori.

Hensikten med arbeidskravet er erfaringsutveksling fra læringsarbeidet for

medstudenter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Sensorordning

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Essay med utgangspunkt i eget læringsutbytte knyttet til emnets innhold, læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav. Teksten skal skrives etter gitte kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori fra pensum. Omfang på 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen èn gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.

Studentenes rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.