EPN

Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke Programplan

Engelsk programnavn
Advanced competence and sustainability in your own profession
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet har fokus på utvikling av dybdekompetanse som grunnlag for dypere forståelse av bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje. Bransjenes krav til oppdatert og relevant kompetanse om bærekraft hos elevene som kommer fra videregående opplæring fører også til behov for oppdatert lærerkompetanse. Nettverksbygging og tett samarbeid mellom skoler, lærebedrifter og bransjer står sentralt.

Utvikling av yrkesfaglig dybdekompetanse handler her om analyse av eget yrke, og behov for utvikling i et bærekraftperspektiv. Hensikten med studiet er at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse. Studiet har fokus på studentens selvvalgte yrkesfaglige fordypning og bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje, samt hvilke konsekvenser utviklingen bør ha for yrkesopplæringen i eget utdanningsprogram, og dypere forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde. Studenten skal utvikle kompetanse i hele yrkets bredde, som grunnlag for oppdatert og relevant undervisning og ledelse av læring i skole og bedrift.

Yrkesfagene og samfunnet er i endring, og hospitering i arbeidslivet er derfor en del av studiet.

Studiet omfatter også læreplananalyse, både overordnet del og fagspesifikke læreplaner, for at studentene skal kunne vurdere hvordan de tverrfaglige temaene, grunnleggende ferdigheter og fagspesifikke kompetansemålene kan integreres på en helhetlig og interessedifferensiert måte.  I tillegg til grunnlag for dybdelæring, er bruk av digitale løsninger/ny teknologi, bærekraft, kritisk tenkning, yrkesdidaktikk og vurdering sentralt for å få til yrkesrelevant opplæring i brede utdanningsprogram. Det vil derved vies stor oppmerksomhet i studiet.

Studiet skal bidra til utvikling av dypere forståelse av eget yrkesområde/lærefag i et bransjefaglig og samfunnsmessig perspektiv. Studiet i yrkesfaglig fordypning skal utvikle, utvide og forsterke studentens egen yrkeskompetanse.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere som underviser i yrkesfaglige utdanningsprogram eller har ansvar for lærlinger og som ønsker å

  • videreutvikle egen yrkesfaglig dybdekompetanse
  • styrke sin kompetanse for å undervise på Vg1- og brede Vg2-tilbud i videregående opplæring

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse og tilsetting som yrkesfaglærer, faglærer, faglig leder eller instruktør i videregående opplæring. Tilsetting må dokumenteres med signert arbeidsavtale el. fra arbeidsgiver. Andre tilsatte i videregående opplæring kan tas opp dersom det er ledige plasser.

 

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

 

2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Kandidaten kan

  • forklare og drøfte utviklingen i eget yrkesfag og fagets funksjon og plass i samfunnet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • forklare og drøfte avanserte beregninger, funksjoner og arbeidsprosesser i hele bredden av eget yrke, og argumentere faglig og politisk for gode løsninger
  • vurdere yrkesfagets muligheter og behov for en samfunnstjenlig utvikling

               Ferdigheter

Kandidaten kan

  • planlegge, utføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid innen eget yrkesområde på et nivå som ligger over fagarbeidernivå
  • anvende kunnskaper i basis- og støttefag i eget yrkesfaglige arbeid
  • anvende og begrunne forskningsaktiviteter i arbeid med systematisk utvikling av kvalitet på yrkesfaglig arbeid
  • vurdere kvalitet på yrkesfaglig arbeid

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert, dagsaktuelt og framtidsrettet arbeid i eget lærefag/yrkesområde
  • forklare kompliserte arbeider i eget lærefag/yrkesområde i et virksomhets- og bærekraftig samfunnsperspektiv
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere systematisk evaluerings- og utviklingsarbeid, som grunnlag for en samfunnstjenlig fagutvikling
  • bidra til en samfunnstjenlig fagutvikling, sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • analysere, vurdere og begrunne yrkeskompetanse og arbeidsoppgaver i eget yrke og bestemme kvalitet på eget og andres avanserte faglige arbeider
  • forklare og begrunne eget yrkesfags utvikling og plass i samfunnet

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som deltidsstudium med nettbasert samhandling, arbeidspraksis i ulike yrker, fellessamlinger og oppgaver mellom samlingene. Studiet omfatter hospitering i 3-5 dager per emne, dette organiseres av studentene selv. Arbeidskravene knyttes til hospitering. I tillegg til studentenes egen kompetanseutvikling, skal studiet bidra til organisasjonsutvikling og endring av praksis på egen arbeidsplass. Studentene skal derfor dele sine erfaringer, oppdagelser og refleksjoner fra hospiteringen med medstudenter og kollegaer.

Studiet vil utvikles i samarbeid med noen skoleeiere og relevante fagmiljøer i bedrifter/offentlige virksomheter. Om mulig, vil vi også å ha dialog med fagskoler og andre universiteter og høgskoler.

Studiet består av to emner à 15 studiepoeng. Normal studieprogresjon er 15 studiepoeng pr. semester.

 

Grunnleggende fokusområder i studiet

  • Yrkesfaglig praksis i bedrifter eller virksomheter som er naturlige for opplæringen i utdanningsprogrammet. Studentene skal gjennomføre og dokumentere praksis fra eget yrke. Dette skal danne grunnlag for å analysere bærekraftighet innen arbeidsprosesser, bruk av teknikker, materialer og råstoff. Studentene skal gjennom praksis med tilhørende oppgaver opparbeide kompetanse i å utvikle og vurdere kvalitet på faglig arbeid sett fra bærekraftperspektiver.  Drøfting av hvordan bærekraft i yrker kan ivaretas og styrkes i yrkesopplæringen.
  • Bruk og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon som grunnlag for faglige samtaler og vurdering av kvalitet på faglig arbeid og yrkeskompetanse i bærekraftperspektiver.
Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er samlingsbasert med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid og erfaringsdeling. Mellom samlingene forutsettes det at deltakerne deltar i nettbasert samhandling og utfører studierelaterte oppgaver på eget arbeidssted.

Studentene skal i løpet av studiet jobbe med nettverksbygging og samarbeid med arbeidslivet.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i forhold til de krav som stilles stiller til lærere og andre som organiserer opplæring. OsloMet benytter derfor et bredt og helhetlig repertoar av undervisningsmetoder, læringsaktiviteter og vurderingsformer som innebærer et vekselspill mellom praktisk pedagogikk, yrkesfaglig erfaring, teoretisk kunnskap samt didaktisk refleksjon og praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.

Det settes derfor krav om obligatorisk tilstedeværelse på samlinger og undervisningsdager tilsvarende 80 % i begge emnene for å kunne framstille seg til eksamen. I tilfeller der en students fravær av spesielle årsaker er større en 20 %, kan faglærer (der denne mener det er nødvendig og hensiktsmessig), pålegge studenten å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse under hvert enkelt emne.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne og er beskrevet i emneplanene. 

  • BÆR6100 - Bærekraftig utvikling i eget yrke - 15 stp - Mappeeksamen
  • BÆR6200 - Bærekraftsperspektiver i egen undervisning - 15 stp - Prosjekteksamen

For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.

Studentenes rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Øvrig informasjon

Godkjent av prodekan for studier 02.04.2020