Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6100 Sustainable development in your own profession Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraftig utvikling i eget yrke
- Study programme
-
Advanced competence and sustainability in your own profession
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i hele yrkets bredde,
- kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje
Ferdigheter Studenten kan
- analysere kvalitet på produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftighet
- etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet
Content
- kartlegging av behov for kompetanseheving og faglig fordypning i eget yrke, som grunnlag for utvikling av selvvalgt dybdekompetanse
- globale miljø- og klimautfordringer relatert til eget yrke og egen bransje
- analyse av dagens yrkesutøvelse i eget yrke relatert til fag- og samfunnsutviklingen (Industri 4.0)
- bærekraftig fagutvikling i eget yrke
- utvikling av effektiv ressursutnyttelse i eget yrke og bransje
- videreutvikling av arbeidsprosesser i eget yrke i et bærekraftig samfunnsperspektiv
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1 består av to deler:
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke
- Analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser). Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en visuell logg: Omfang 800 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
Hensikten med arbeidskravet: Gjennom hospiteringen skal studentene bli oppdatert og utvikle en dypere forståelse av eget yrke og yrkets utfordringer knyttet til bærekraft. Å ha innsikt i hva som er dagsaktuell, framtidsrettet og bærekraftig yrkeskompetanse er en forutsetning for å kunne gi yrkesrelevant opplæring.
Arbeidskrav 2
Planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid med fokus på bærekraft. Oppgaven er todelt og kan gjennomføres individuelt, eller i grupper på inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres i form av:
- muntlig presentasjon - 15-30 min
- skriftlig refleksjonsnotat - Omfang: 1000 ord +/- 10% per student (= 3000 ord +/- 10% i grupper med 3 studenter ).
Hensikten med arbeidskravet: Den yrkesfaglige dybdekompetansen skal styrke studentenes forutsetninger for å lede og vurdere oppdaterte og yrkesrelevante lærings- og utviklingsprosesser, samt vurdere kvalitet på produkter og tjenester i bærekraftsperspektiver.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med, og vurdering av faglærer. Se nærmere omtale av tilstedeværelse i programplanen under «Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse».
Assessment
Individuell mappeeksamen som skal bestå av dokumentasjon fra arbeidskravene og et refleksjonsnotat hvor innholdet i arbeidskravene knyttes til emnets læringsutbyttebeskrivelser og teori. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10%.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.