EPN-V2

BÆR6100 Sustainable development in your own profession Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftig utvikling i eget yrke
Study programme
Advanced competence and sustainability in your own profession
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emne handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i hele yrkets bredde,
  • kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje

Ferdigheter Studenten kan

  • analysere kvalitet på produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftighet
  • etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet

Content

  • kartlegging av behov for kompetanseheving og faglig fordypning i eget yrke, som grunnlag for utvikling av selvvalgt dybdekompetanse
  • globale miljø- og klimautfordringer relatert til eget yrke og egen bransje
  • analyse av dagens yrkesutøvelse i eget yrke relatert til fag- og samfunnsutviklingen (Industri 4.0)
  • bærekraftig fagutvikling i eget yrke
  • utvikling av effektiv ressursutnyttelse i eget yrke og bransje
  • videreutvikling av arbeidsprosesser i eget yrke i et bærekraftig samfunnsperspektiv

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1 består av to deler:

  1. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke
  2. Analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser). Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en visuell logg: Omfang 800 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.

Hensikten med arbeidskravet: Gjennom hospiteringen skal studentene bli oppdatert og utvikle en dypere forståelse av eget yrke og yrkets utfordringer knyttet til bærekraft. Å ha innsikt i hva som er dagsaktuell, framtidsrettet og bærekraftig yrkeskompetanse er en forutsetning for å kunne gi yrkesrelevant opplæring.

Arbeidskrav 2

Planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid med fokus på bærekraft. Oppgaven er todelt og kan gjennomføres individuelt, eller i grupper på inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres i form av:

  1. muntlig presentasjon - 15-30 min
  2. skriftlig refleksjonsnotat - Omfang: 1000 ord +/- 10% per student (= 3000 ord +/- 10% i grupper med 3 studenter ).

Hensikten med arbeidskravet: Den yrkesfaglige dybdekompetansen skal styrke studentenes forutsetninger for å lede og vurdere oppdaterte og yrkesrelevante lærings- og utviklingsprosesser, samt vurdere kvalitet på produkter og tjenester i bærekraftsperspektiver.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med, og vurdering av faglærer. Se nærmere omtale av tilstedeværelse i programplanen under «Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse».

Assessment

Individuell mappeeksamen som skal bestå av dokumentasjon fra arbeidskravene og et refleksjonsnotat hvor innholdet i arbeidskravene knyttes til emnets læringsutbyttebeskrivelser og teori. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10%.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.