Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6200 Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Application of new technologies and the development of learning tasks
- Studieprogram
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innen eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver basert på ny teknologi og digital kompetanse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskaper om forskjellige simuleringsverktøy brukt i læringssammenheng
- kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
- kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring
FerdigheterStudenten kan
- anvende ny teknologi i læringsoppgavene
- anvende ulike verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
- utvikle læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
Generell kompetanseStudenten kan
- analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
- analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
- videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
Innhold
Se fagplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet har introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, hospitering, litteraturstudier og praktiske øvelser. Mellom samlingene forutsettes det at deltakerne deltar i nettbasert samhandling, gjennomfører hospitering (yrkesfaglig praksis) i relevante virksomheter og arbeidskravene knyttet til studiet. Samarbeid og felles kompetanseutvikling innen anvendelse av ny teknologi og digital kompetanse står sentralt i studiet. Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon på egen arbeidsplass. Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i tråd med de krav som stilles til yrkesfaglærere og instruktører som organiserer yrkesopplæring.
Studentene skal hospitere tre til fem dager pr emne i relevante virksomheter og yrker, med fokus på bruken av ny teknologi og digital kompetanse i yrket.
Følgende yrkespedagogiske prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer: Praksisorientering, problemorientering, eksemplarisk læring, erfaringslæring, opplevelsesorientering, verdiorientering og studentinnflytelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer presenteres på egnet nettsted, for eksempel sosiale medier. Omfanget på presentasjonen avhenger av hva som egner seg for det valgte nettstedet.
- Prosjektrettet oppgave
- 2a: Tre innlegg på medstudenters nettsted. Arbeidsform: Skriftlig, i gruppe på to til tre studenter, 100-200 ord pr innlegg.
- 2b: Anvendelse og simulering av en praktisk problemstilling ved bruk av relevante verktøy. Arbeidsform: Individuell. Gjennomføres for medstudenter eller på en arbeidsplass etter nærmere avtale.
- 2c: Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning av ny teknologi som er interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidsform: Skriftlig, individuell dokumentasjon, 1200-1750 ord.
- 2d: Visuell presentasjon der studentene presenterer ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde. Individuell presentasjon eller i grupper på inntil fire studenter. Omfang: 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Skriftlig, individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 2500-3500 ord + illustrasjoner.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Ingen.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
- har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
- har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a¿ forsta¿, analysere og notere musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
- kan danse til og med musikk og mestrer et utvalg av tradisjonelle og moderne danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisning
- kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra¿ ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
- kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og musikkteknologiske verktøy
- mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema-og prosjektarbeider
- kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere