Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6100 Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations
- Studieprogram
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
- bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
Innhold
The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter
- Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
- Kartlegging, analyse og bruk av ny teknologi innen relevante yrker og eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen presenteres i form av en individuell digital presentasjon 5-8 minutter
- Utvikle et grunnlag for bruk av digitale læringselementer i egen undervisning, herunder presentasjon overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studneter. Omfanget på den digitale presenasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter per student dersom den leveres fra en gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
The course introduces students to basic economic theories of how labour market functions and the policy implications. It will also present empirical methods used in the current literature to analyse the roles of market institutions and policy interventions of various kinds. Topics include market equilibrium in competitive and non-competitive labour markets, human capital, unemployment, job search, migration, discrimination and collective bargaining.
Language of instruction is Norwegian.
Vurderingsuttrykk
None
Sensorordning
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of the economic theories of labour market, including what factors determine the supply decisions of workers and the demand decisions of employers and how the labour market balances out the conflicting interests of the two parties
- advanced knowledge of how various institutional features (labour market discrimination, labour union, incentive pay systems etc.) impact the labour market outcomes (distribution of earnings, employment opportunity etc.)
- advanced knowledge of how investments in human capital determine the shape of the wage distribution
- advanced knowledge of how unemployment exists and persists in labour markets and the challenges in policymaking addressing unemployment
Skills
The student can
- analyse theoretical models to investigate how labour markets function and interpret the model findings to address challenges in policymaking
- analyse relevant data and design empirical models to investigate effects of economic and social policies (migration, discrimination, education etc.) on labour-market outcomes
- analyse empirical evidence and relate critically to economic theories to enhance understanding of policy effects and to make policy recommendations
- acquire skill to work independently to develop and study research questions using existing theories and research methods
General competence
The student can
- communicate with practitioners and policy makers to design and analyse labour-market policies
- engage in analytical discussions of economic reports and policy papers
- disseminate knowledge through presentation and discussion to both specialists and to the general public
- critically reflect on scope and limitations of economic policies to address the functioning of labour markets
Opptakskrav
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
Coursework 1: Presentation in class of a research article from the curriculum (question, methodology and results) assigned by the lecturer. The presentation can be individually or in groups of two, and should last at least 10 minutes.
The purpose of the coursework is to learn and to show competencies in (a) engaging critically with economic research and (b) present and discuss economic knowledge.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.