EPN-V2

ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
Study programme
Application of new technologies in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
  • kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
  • vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
  • bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
  • bruke teknologi til samhandling og læring
  • bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte

Content

Assessment of practical training. The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the practical training period.

Students can only be assessed if they meet the minimum attendance requirement of 90% for the practical training. For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.

Resit assessment: Students who fail a period of practical training normally have to retake the whole practical training period.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter
  2. Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
  3. Kartlegging, analyse og bruk av ny teknologi innen relevante yrker og eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen presenteres i form av en individuell digital presentasjon 5-8 minutter
  4. Utvikle et grunnlag for bruk av digitale læringselementer i egen undervisning, herunder presentasjon overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studneter. Omfanget på den digitale presenasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter per student dersom den leveres fra en gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Assessment

The course provides background knowledge for the finite element method (used for trusses, beams and diaphragms), so that the student can understand the structure of finite element method (FEM) software and the limits and possibilities of element analyses. Furthermore, the course teaches the students about capacity calculations for trusses, beams and frames using plastic theory and the second-order theory of deflection.

Permitted exam materials and equipment

No requirements over and above the admission requirements.

Grading scale

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of skills and general competence:

Skills

The student can

  • assess how normal anatomy and common pathologies are shown in relevant diagnostic imaging examinations
  • plan, prepare and carry out simple CT and MRI examinations and take part in other diagnostic imaging examinations and treatments
  • plan and independently carry out a day programme of chest and skeletal examinations
  • assess image quality requirements related to the indications for X-ray, CT and MRI examinations
  • obtain and communicate the information needed to safeguard a patient when administering medication and contrast agents independently

General competence

The student can

  • apply and reflect on the department's patient safety procedures
  • apply hygiene guidelines and sterile procedures to prevent the spread of infection on an independent basis
  • discuss image criteria and assess image quality
  • apply and practise the code of ethics for radiographers and reflect on ethical issues in professional practice
  • apply adapted communication, patient care and risk assessments for individual patients and next of kin
  • understand the expectations and obligations inherent in interdisciplinary cooperation
  • understand safe use of radiation and optimisation

Examiners

Lectures and exercises.

Admission requirements

The following must have been approved in order for the student to receive an assessment:

  • a minimum of 90 % attendance in practical training
  • individual oral presentation at the midway assessment in accordance with set criteria