EPN-V2

ASPR6200 Andrespråkspedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Norwegian as a Second Language 2
Studieprogram
Andrespråkspedagogikk for trinn 1–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det arrangeres seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.

Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Ved forskningsarbeid er veileder forskingsansvarlig. Studenten(e) får oppnevnt en veileder. Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En time veiledning med veileder er obligatorisk ved oppstart.

Dersom veiledningsforholdet blir vanskelig, skal studenten(e) først ta dette opp med veileder og eventuelt videre henvende seg til studieleder for masterstudiet.

Studenten(e) plikter å holde veileder orientert om sitt arbeid. Det gjelder også praktiske forhold som kan være av betydning for fremdriften i prosjektet. Relevante etiske prinsipper må ivaretas. All ekstern korrespondanse skal være godkjent av veileder. Søknader til godkjenningsinstanser som REK - Regional etisk komité for medisin og helsevitenskapelig forskningsetikk og SIKT - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (tidligere NSD - Norsk senter for forskningsdata) etc., må være godkjent av veileder før det sendes inn.

Ved ikke bestått masteroppgave, tilbys det 3 nye veiledningstimer.

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminarer
  • Selvvalgt litteratur 2000 sider

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om arbeid med lesing og skriving av fagtekster
  • kunnskap om sjangerpedagogikk
  • kunnskap om ulike modeller for organisering og opplæring for andrespråkselever
  • kjennskap til digitale ressurser for andrespråkselever i grunnskolen
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for god opplæring av elever som har norsk som andrespråk
  • kartlegge, analysere og vurdere andrespråkselevers muntlige og skriftlige ferdigheter
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter i ulike fag
  • bruke relevante læreplaner for elever med norsk som andrespråk
  • bruke elevenes flerspråklige kompetanse som ressurs i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere, drøfte og vurdere fagdidaktiske problemstillinger rundt andrespråkselever
  • være en ressursperson i andrespråksundervisning og samarbeide med andre lærere, som for eksempel morsmålslærere og tospråklige faglærere

Innhold

  • Lesing og skriving av fagtekster
  • Sjangerpedagogikk
  • Digitale ressurser i opplæringen
  • Organisering og tilrettelegging av opplæringen
  • Kartlegging av elevenes språkferdigheter
  • Språklige og kulturelle ressurser hos elevene
  • Samarbeid med foresatte

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Kollegadeling. Studenten skal legge fram et valgfritt emne fra kurset om andrespråkspedagogikk for kollegaer på skolen der studenten arbeider. I tillegg leveres en skriftlig refleksjon over dette framlegget. Omfang: 700 ord (+/-10%).
  • Gjennomføre kartlegging av én eller flere elevers språkferdigheter ved hjelp av et kartleggingsverktøy. Resultatene presenteres muntlig for medstudenter på samling.
  • Vurdering av en digital læringsressurs i gruppe. Formålet er å kunne bruke og vurdere ulike digitale ressurser. Resultatet skal deles med medstudentene i OsloMets digitale læringsplattform.
  • En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + ev. annen relevant litteratur. Deretter drøftes erfaringene i en felles skriftlig fagartikkel. Omfang: 2000-3000 ord.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.

Vurdering og eksamen

Hver masteroppgave vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern. Studentenes veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

En sensorkommisjon består normalt av minimum en sensor som er spesialsykepleier innen fagområdet og en som har førstekompetanse.

Hjelpemidler ved eksamen

Egne notater til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til den uforberedte delen

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

Se programplanen.

Sensorordning

Det blir benyttet intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.