Programplaner og emneplaner - Student
ASPR6200 Teaching Norwegian as a Second Language 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Andrespråkspedagogikk 2
- Study programme
-
Teaching Norwegian as a Second Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 2 inneholder en videreføring av de grunnleggende temaene i emne 1, samt fokusere på lesing og skriving av fagtekster og ulike digitale ressurser i opplæringen. Organisering og tilrettelegging av opplæringen og kartlegging av elevenes språkferdigheter er også viktige fagområder. Her vil en særlig se på hvilke ressurser elevene har med seg både språklig og kulturelt, og hvordan samarbeid med foreldre kan utvikles. I denne sammenhengen vil demokratiperspektiver på undervisning av flerspråklige elever tematiseres.
Required preliminary courses
Opptak på programmet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om arbeid med lesing og skriving av fagtekster
- kunnskap om sjangerpedagogikk
- kunnskap om ulike modeller for organisering og opplæring for andrespråkselever
- kjennskap til digitale ressurser for andrespråkselever i grunnskolen
- kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for god opplæring av elever som har norsk som andrespråk
- kartlegge, analysere og vurdere andrespråkselevers muntlige og skriftlige ferdigheter
- veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter i ulike fag
- bruke relevante læreplaner for elever med norsk som andrespråk
- bruke elevenes flerspråklige kompetanse som ressurs i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere, drøfte og vurdere fagdidaktiske problemstillinger rundt andrespråkselever
- være en ressursperson i andrespråksundervisning og samarbeide med andre lærere, som for eksempel morsmålslærere og tospråklige faglærere
Content
- Lesing og skriving av fagtekster
- Sjangerpedagogikk
- Digitale ressurser i opplæringen
- Organisering og tilrettelegging av opplæringen
- Kartlegging av elevenes språkferdigheter
- Språklige og kulturelle ressurser hos elevene
- Samarbeid med foresatte
Teaching and learning methods
Emnet består av to deler. Fysikkdelen skal kunne gi studentene grunnleggende fysikkfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskaplig fundament for arbeid med de teknologiske emnene.
Gjennom kjemidelen vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i kjemi.
Course requirements
Ingen utover opptakskrav.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fluidstatikk og fluiddynamikk som innebærer lære om væsketrykk, kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
- kan gjøre rede for Termodynamikkens 1. og 2. lov
- har kunnskap om begrepene varmekapasitet og varmeovergang
- Har kunnskap om periodesystemet og oppbygging av atomer
- Forstår enkle kjemisk reaksjonslikninger
- Har kunnskap tilstandslikningen for ideelle gasser
- Forstår enkle modeller for kjemisk binding i molekyler
- Forstår enkle modeller for kjemisk binding i halvledere og metaller
- Forstår hva som menes med kjemisk likevekt
- Har grunnleggende kunnskaper i elektrokjemi
Ferdigheter
Studenten:
- kan beregne trykkvariasjon i en strømmende væske samt strømningsmengde og strømningshastighet
- kan regne ut overføring av varmeenergi (termisk konduktivitet)
- Kan utføre støkiometriske beregninger for en gitt kjemisk likevekt
- Kan bruke tilstandslikningen for ideelle gasser i beregninger
- Kan utføre enkle beregning for galvaniske celler og elektrolyse celler
;
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske fysikkproblemstillinger
- Kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske kjemiproblemstillinger
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 av 6;individuelle regneøvinger i fysikk
- 3 av 6 individuelle regneøvinger i kjemi
Grading scale
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultatene kan påklages.
Examiners
Gradert skala A-F.
Admission requirements
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig