EPN-V2

ASPR6200 Teaching Norwegian as a Second Language 2 Course description

Course name in Norwegian
Andrespråkspedagogikk 2
Study programme
Teaching Norwegian as a Second Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emne 2 inneholder en videreføring av de grunnleggende temaene i emne 1, samt fokusere på lesing og skriving av fagtekster og ulike digitale ressurser i opplæringen. Organisering og tilrettelegging av opplæringen og kartlegging av elevenes språkferdigheter er også viktige fagområder. Her vil en særlig se på hvilke ressurser elevene har med seg både språklig og kulturelt, og hvordan samarbeid med foreldre kan utvikles. I denne sammenhengen vil demokratiperspektiver på undervisning av flerspråklige elever tematiseres.

Required preliminary courses

Opptak på programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om arbeid med lesing og skriving av fagtekster
  • kunnskap om sjangerpedagogikk
  • kunnskap om ulike modeller for organisering og opplæring for andrespråkselever
  • kjennskap til digitale ressurser for andrespråkselever i grunnskolen
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for god opplæring av elever som har norsk som andrespråk
  • kartlegge, analysere og vurdere andrespråkselevers muntlige og skriftlige ferdigheter
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter i ulike fag
  • bruke relevante læreplaner for elever med norsk som andrespråk
  • bruke elevenes flerspråklige kompetanse som ressurs i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere, drøfte og vurdere fagdidaktiske problemstillinger rundt andrespråkselever
  • være en ressursperson i andrespråksundervisning og samarbeide med andre lærere, som for eksempel morsmålslærere og tospråklige faglærere

Content

  • Lesing og skriving av fagtekster
  • Sjangerpedagogikk
  • Digitale ressurser i opplæringen
  • Organisering og tilrettelegging av opplæringen
  • Kartlegging av elevenes språkferdigheter
  • Språklige og kulturelle ressurser hos elevene
  • Samarbeid med foresatte

Teaching and learning methods

Emnet består av to deler. Fysikkdelen skal kunne gi studentene grunnleggende fysikkfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskaplig fundament for arbeid med de teknologiske emnene.

Gjennom kjemidelen vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i kjemi.

Course requirements

Ingen utover opptakskrav.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fluidstatikk og fluiddynamikk som innebærer lære om væsketrykk, kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
  • kan gjøre rede for Termodynamikkens 1. og 2. lov
  • har kunnskap om begrepene varmekapasitet og varmeovergang
  • Har kunnskap om periodesystemet og oppbygging av atomer
  • Forstår enkle kjemisk reaksjonslikninger
  • Har kunnskap tilstandslikningen for ideelle gasser
  • Forstår enkle modeller for kjemisk binding i molekyler
  • Forstår enkle modeller for kjemisk binding i halvledere og metaller
  • Forstår hva som menes med kjemisk likevekt
  • Har grunnleggende kunnskaper i elektrokjemi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beregne trykkvariasjon i en strømmende væske samt strømningsmengde og strømningshastighet
  • kan regne ut overføring av varmeenergi (termisk konduktivitet)
  • Kan utføre støkiometriske beregninger for en gitt kjemisk likevekt
  • Kan bruke tilstandslikningen for ideelle gasser i beregninger
  • Kan utføre enkle beregning for galvaniske celler og elektrolyse celler

;

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske fysikkproblemstillinger
  • Kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske kjemiproblemstillinger

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 av 6;individuelle regneøvinger i fysikk
  • 3 av 6 individuelle regneøvinger i kjemi

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultatene kan påklages.

Examiners

Gradert skala A-F.

Admission requirements

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig