EPN-V2

ASPR6100 Andrespråkspedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Norwegian as a Second Language 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emne 1 vil inneholde grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk, flerspråklighet, språklæring og språkutvikling, herunder utvikling av muntlige ferdigheter og elevaktive læringsformer. Videre vil grunnleggende lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk, estetiske arbeidsformer og bruk av skjønnlitteratur i andrespråksopplæring vektlegges.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak på programmet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om teorier om flerspråklighet, andrespråklæring og -utvikling
    • kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever, også for elever på mellom- og ungdomstrinn
    • kunnskap om betydningen av muntlige ferdigheter i andrespråksutvikling
    • kunnskap om hvordan estetiske arbeidsmåter og bruk av skjønnlitteratur kan være stimulerende for identitetsutvikling, danning og språklæring
    • innsikt i relevante læreplaner, lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæring for elever med norsk som andrespråk og lærerrollen i en flerkulturell kontekst

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • legge til rette for språkutviklende og elevaktive arbeidsmåter i opplæringen
    • legge til rette for god lese- og skriveopplæring for andrespråkselever
    • analysere mellomspråkstrekk i elevtekster
    • analysere og vurdere skjønnlitterære tekster med tanke på andrespråkslesere 
    • bruke ulike litteraturdidaktiske arbeidsmåter  
    • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever
    • reflektere kritisk omkring kulturmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger 
    • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
    • formulere faglig innsikt om andrespråkslæring muntlig og skriftlig
  • Innhold

    • Grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk og flerspråklighet
    • Språklæring og språkutvikling
    • Lese- og skriveopplæring
    • Muntlige ferdigheter
    • Litteraturdidaktikk
    • Norsk språk i et kontrastivt perspektiv
    • Mellomspråksanalyse

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord. 
    • En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
    • Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.

    Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager. Omfang 2500 ord (+/-10%). 

    Ny og utsatt eksamen

    Se programplanen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykk

    Gradert karakter, A-F.

    Vurderingskriterier

    Se programplanen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Se programplanen.