Programplaner og emneplaner - Student
ARK3520 Profesjonen - fra kunnskap til praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The profession – from knowledge to practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
- har grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
- har grunnleggende forståelse av de føringer for dokumentasjon i virksomhetsprosesser som følger av forretningsbehov og eksterne krav
- har kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en funksjonsanalyse
- kan lage en klassifikasjonsstruktur
- kan beskrive virksomhetsprosesser, identifisere hva slags dokumentasjon de genererer, og vurdere dokumentasjonsbehov
- kan analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
- kan delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser
Forkunnskapskrav
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en funksjonsanalyse basert på et gitt case. Resultatet skal innleveres i form av en skriftlig rapport på 8-10 sider/18400-23000 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Hver gruppe har krav på en veiledningstime.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider/13800-18400 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Anneli Sundqvist
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Leiv Bjelland