EPN

ARK3520 Profesjonen - fra kunnskap til praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
The profession – from knowledge to practice
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil gi fordypet kunnskap i arkivarprofesjonens ansvarsområder, oppgaver og arkivfaglig etikk. Studentene skal omsette kunnskap i praksis, bruke den kunnskap de har ervervet under studiet og løse faglige problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • kjennskap til profesjonsteori
  • kunnskap om forskjellige tilnærminger til arkivarprofesjonen
  • innsikt i arkivvitenskapelig fag- og yrkesetikk

Ferdigheter

  • analysere faget fra et profesjonsteoretisk perspektiv
  • reflektere over forholdet mellom generalisering og spesialisering
  • identifisere et faglig problem og formulere dette som et prosjekt

Generell kompetanse

  • syntetisere kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner innom studieprogrammet
  • reflektere over egen kunnskapsutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Én gruppeoppgave.Studentene blir delt i grupper på 3-4 som skal gjennomføre et prosjektarbeid om et valgt tema knyttet til en faglig problemstilling. Tema skal godkjennes av faglærer og studentene har krav til en times veiledning.  Resultatet av arbeidet skal innleveres i form av en prosjektrapport på ca. 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg).

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.