EPN

ARK3510 Digital tilgjengeliggjøring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital access
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en grunnleggende forståelse av tilgang til og bruk av digitalt skapt arkivmateriale. Det legger vekt på beskrivelse og gjenbruk av digitalt arkivmateriale. Emnet har også fokus på metadatamodeller og problemstillinger knyttet til forvaltning av metadata og semantiske endringer over tid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • gode kunnskaper om teoretiske og metodologiske prinsipper for arkivbeskrivelse
  • grunnleggende forståelse av de viktigste teoriene som ligger til grunn for utlevering og tilgjengeliggjøring
  • grunnleggende kunnskap om metadatamodeller og -standarder som er relevante for fremfinning, sammenligning og lenking av informasjonsressurser
  • gode kunnskaper om prinsipper for søk og søketeknikker

Ferdigheter

  • bruke relevante nasjonale og internasjonale standarder for å beskrive analoge og digitale arkiver
  • bruke og videreutvikle relevante metadatamodeller og standarder for arkivbeskrivelse og lenking av informasjonsressurser
  • reflektere over forskjellige tilnærminger til utlevering, tilgjengeliggjøring og bruk av arkivmateriale
  • reflektere over søk og forskjellige søketeknikker

Generell kompetanse

  • bidra til utvikling av ny praksis i arkivene
  • se arkivmateriale i en større sammenheng

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • En skriftlig oppgave som kan leveres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravet er knyttet til depotvirksomhetens bearbeiding og tilrettelegging av informasjonsressurser. Arbeidskravet kan besvares med en kombinasjon av formelle, figurbaserte analyseteknikker og en prosatekst. Prosateksten skal ha et omfang mellom 15.000 og 20.000 tegn, inkludert mellomrom for en individuell innlevering. Rammen økes med 5.000 tegn for hvert ekstra gruppemedlem.

Arbeidskravet kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave. Besvarelsen skal ha omfang på ca. 6,5 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Herbjørn Andresen