EPN-V2

ARK3500 Digital bevaring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital preservation
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en forståelse av langtidsbevaring av saks- og fagsystemer. Arbeidet med digital avlevering og utfodringen dette medfører står i sentrum. Emnet baserer seg på internasjonale standarder for digital bevaring og legger spesiell vekt på overføring og forvaltning av digital dokumentasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Studentene vil i dette emnet få kunnskap om temaer innenfor læringsteori og læringsforskning, herunder ulike teorier om læring, selvoppfatning, motivasjon og selvregulering. Sentralt står studentenes kunnskaps- og ferdighetsutvikling med tanke på å kunne vurdere elevers læring, utvikling og kompetanse i kroppsøving. Innovative tilnærminger til ballspill og balleker er gjennomgående i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
  • har kjennskap til digitale formaters betydning for langtidsbevaring
  • har god innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder
  • har kjennskap til norsk praksis om digitalt mottak og bevaring
  • har kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og forvalte digitale arkiv
  • kan gjøre rede for hvordan logistikk virker innenfor arkivområdet
  • kan kommunisere krav og forvalte arkivsystemer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over teorier, modeller og metoder i arbeid med å forvalte digitalt arkivmateriale

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring og læringsprosesser, og kunnskap om vurdering av og for læring som kjennetegner kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om ulike lærings- og motivasjonsteorier og hvordan disse er relevante for undervisning og læring i kroppsøving
  • har kunnskap om ulike vurderingsmåter som kan fremme læring og hvordan en kan tilrettelegge for elevenes egenvurdering
  • har kunnskap om hvilke betingelser som kan varieres og endres ved utvikling av nye balleker og ballspill

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling gjennom fagdidaktisk kompetanse, klasseledelses- og relasjonskompetanse
  • kan bruke ulike vurderingsmåter i vurdering av og for læring
  • kan utvikle nye balleker og ballspill

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige samarbeid med spesialkompetanse i kroppsøvingsdidaktikk
  • kan analysere og kritisk vurdere undervisning, læring og vurdering i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan uttrykke seg muntlig i akademiske sammenhenger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se programplanen.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Studentene skal i gruppe på 2-4 skape og utvikle nye balleker eller varianter av ballspill, samt planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt på 90 minutter for medstudenter.
  • I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat. Notatet skal beskrive egen vurderingskompetanse, både før og etter praksisperioden. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell muntlig eksamen. Omfang: Ca. 20 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler tillatt.

Sensorordning

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Emneansvarlig

Intern og ekstern sensor.