Programplaner og emneplaner - Student
ARK3500 Digital bevaring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital preservation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en forståelse av langtidsbevaring av saks- og fagsystemer. Arbeidet med digital avlevering og utfodringen dette medfører står i sentrum. Emnet baserer seg på internasjonale standarder for digital bevaring og legger spesiell vekt på overføring og forvaltning av digital dokumentasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Studentene vil i dette emnet få kunnskap om temaer innenfor læringsteori og læringsforskning, herunder ulike teorier om læring, selvoppfatning, motivasjon og selvregulering. Sentralt står studentenes kunnskaps- og ferdighetsutvikling med tanke på å kunne vurdere elevers læring, utvikling og kompetanse i kroppsøving. Innovative tilnærminger til ballspill og balleker er gjennomgående i emnet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
- har kjennskap til digitale formaters betydning for langtidsbevaring
- har god innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder
- har kjennskap til norsk praksis om digitalt mottak og bevaring
- har kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og forvalte digitale arkiv
- kan gjøre rede for hvordan logistikk virker innenfor arkivområdet
- kan kommunisere krav og forvalte arkivsystemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over teorier, modeller og metoder i arbeid med å forvalte digitalt arkivmateriale
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring og læringsprosesser, og kunnskap om vurdering av og for læring som kjennetegner kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om ulike lærings- og motivasjonsteorier og hvordan disse er relevante for undervisning og læring i kroppsøving
- har kunnskap om ulike vurderingsmåter som kan fremme læring og hvordan en kan tilrettelegge for elevenes egenvurdering
- har kunnskap om hvilke betingelser som kan varieres og endres ved utvikling av nye balleker og ballspill
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling gjennom fagdidaktisk kompetanse, klasseledelses- og relasjonskompetanse
- kan bruke ulike vurderingsmåter i vurdering av og for læring
- kan utvikle nye balleker og ballspill
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige samarbeid med spesialkompetanse i kroppsøvingsdidaktikk
- kan analysere og kritisk vurdere undervisning, læring og vurdering i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan uttrykke seg muntlig i akademiske sammenhenger
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se programplanen.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Studentene skal i gruppe på 2-4 skape og utvikle nye balleker eller varianter av ballspill, samt planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt på 90 minutter for medstudenter.
- I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat. Notatet skal beskrive egen vurderingskompetanse, både før og etter praksisperioden. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell muntlig eksamen. Omfang: Ca. 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatt.
Sensorordning
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Emneansvarlig
Intern og ekstern sensor.