Programplaner og emneplaner - Student
ARK3300 Digitalt depot II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Repositories II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en grunnleggende forståelse av langtidsbevaring av elektroniske arkiver. Det baserer seg på ISO 14721:2012 (OAIS-modellen) og belyser forskjellige aspekter av denne, med spesiell vekt på beskrivelse og gjenbruk av elektronisk arkivmateriale. Emnet har også fokus på metadatamodeller og problemstillinger knyttet til forvaltning av metadata og semantiske endringer over tid.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- gode kunnskaper om teoretiske og metodologiske prinsipper for arkivbeskrivelse
- grunnleggende forståelse av de viktigste teoriene som ligger til grunn for utlevering og tilgjengeliggjøring
- grunnleggende kunnskap om metadatamodeller og -standarder som er relevant for fremfinning, sammenligning og lenking av informasjonsressurser
- gode kunnskaper om prinsipper for søk og søketeknikker
- kjennskap til depotmateriale fra et brukerperspektiv, grunnleggende begrepsapparat for kildekritikk og vurderinger av kompletthet, troverdighet og autentisitet
- kjennskap til problemstillinger knyttet til bruk og gjenbruk av informasjonsressurser på tvers av ulike depotvirksomheter
Ferdigheter
- bruke relevante nasjonale/internasjonale standarder for å beskrive analoge og digitale arkiver
- reflektere over forskjellige tilnærminger til utlevering, tilgjengeliggjøring og bruk av arkivmateriale
- bruke og videreutvikle relevante metadata modeller og standarder for arkivbeskrivelse og lenking av informasjonsressurser
- reflektere over søk og forskjellige søketeknikker
Generell kompetanse
- bidra til utvikling av ny praksis i arkivene
- se arkivmateriale i en større sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskaper
Studenten
- har gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metodologi
- har gode kunnskaper om risikoanalyse av dokumentasjonsprosesser i en virksomhet
- har god innsikt i standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsesystemer for dokumentasjon
- har gode kunnskaper om funksjonsanalyse som verktøy for å identifisere dokumentasjonsbehov i en virksomhet
- har gode kunnskaper om prinsipper og metoder for arkivplanlegging
- har gode kunnskaper om kravstilling til elektroniske systemer
- har grunnleggende kunnskaper om prosjektarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for funksjonsbasert arkivteori og metode
- kan identifisere risikofaktorer knyttet til dokumentasjonsprosesser i en virksomhet
- kan analysere dokumentasjonsbehov i en virksomhet
- kan utarbeide prosessbeskrivelser for arkivdanningsprosesser
- kan identifisere krav til et elektronisk fagsystem
- kan gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med andre studenter
Vurdering og eksamen
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
Studentene skal levere en prosjektoppgave på 25.000-29.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et gitt tema.
Prosjektoppgaven skal løses gruppevis, og studentene blir delt i grupper på tre til fire. Hver gruppe har krav på en veiledningstime. Til veiledningstimen skal gruppen ha laget et foreløpig utkast av besvarelsen som tar for seg problemstilling, avgrensninger og metode, samt gi en disposisjon for teksten.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. Det skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.