EPN-V2

ARK2520 Dokumentasjonsforvaltning - kontroll og planlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Records management governance
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet behandler teoretiske og metodiske prinsipper for organisering, styring og kontroll av dokumentasjonsprosesser, samt gir en introduksjon til prinsipper og metoder for kravstilling og evaluering.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • god innsikt i standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsessystemer for dokumentasjon
    • kunnskap om metoder for risikoanalyse og risikovurdering
    • kjennskap til metoder og prinsipper for evaluering
    • grunnleggende kunnskap om kravstilling til elektroniske systemer

    Ferdigheter

    • evaluere dokumentasjonsprosessene og dokumentasjonsforvaltningen i en virksomhet
    • identifisere risikofaktorer knyttet til dokumentasjon
    • med utgangspunkt i standarder og lovverk utarbeide forslag til innhold og organisering av internkontroll for dokumentasjon
    • kan identifisere krav til et elektronisk system

    Generell kompetanse

    • bidra til utvikling og implementering av god praksis innen fagområdet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Knowledge of anatomy, physiology and motor development is crucial to health personnel. This course covers cytology, microbiology, genetics and neuroanatomy.

    The course gives students knowledge of the most common diseases, their causes and symptoms.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Admission to the programme

  • Vurdering og eksamen

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student has:

    • good knowledge of the concept of health and health-related topics in the social educator programme
    • good knowledge of anatomy, physiology and pathology
    • knowledge of the structure of a cell and various processes relating to the cell's functions
    • knowledge of the structure and physiology of the various organ systems, with particular emphasis on the nervous system
    • knowledge of normal motor development
    • knowledge of physical consequences of and changes caused by old age
    • knowledge of senile dementia
    • knowledge of microbiology and the most important hygiene principles

    Skills

    The student:

    • is capable of recognising and assessing different signs of illness

    Competence

    The student is capable of:

    • applying knowledge about health-related issues to identify abnormalities and signs of illness
    • contributing to users’ health-related challenges being addressed
    • explaining the causes and identifying symptoms of the most common diseases in the body's different organ systems
  • Hjelpemidler ved eksamen

    The course comprises teaching, self-study and group work.

    Lectures are followed by self-study and submission of group assignments and subsequent testing. Students are expected to learn some of the syllabus in groups, where they will answer a number of questions.

    Two tests will be given during the course. The tests will mainly consist of multiple choice questions and short-answer assignments.

  • Vurderingsuttrykk

    The following required coursework must be approved before a student can receive a final assessment:

    • compulsory participation in group work, with submission of group assignments
    • two tests
  • Sensorordning

    Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
    • har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
    • har kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer
    • har kunnskap om forebygging av udemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet
    • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
    • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
    • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring
    • har kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
    • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
    • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og barn i vanskelige livssituasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
    • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
    • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
    • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
    • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
    • kan analysere og håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
    • kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en mangfoldig og pluralistisk skole

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige og sosialt inkluderende fellesskap i skolen
    • har innsikt i skolens ansvar for alle elevers mestring i et mangfoldig og pluralistisk samfunn
  • Emneansvarlig

    A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.