EPN-V2

ARK2510 Migrasjon av dokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Electronic record migration
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapeuters intervensjoner innen rehabilitering, habilitering og behandling ved sammensatte medisinske og sosiale tilstander
  • kan gjøre rede for palliativ behandling innen ergoterapi
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid innen rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon
  • kan forklare hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse
  • kan forklare ergoterapeuters tilnærming i hverdagsrehabilitering og begrunne tiltak på bakgrunn av teoretiske modeller og relevante redskaper
  • kan forklare hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende aktivitetsanalyse i kartlegging, vurdering og tilrettelegging av arbeidsplass
  • kan diskutere betydningen av arbeidsrehabilitering i lys av personers rett til aktivitet og deltakelse og drøfte betydningen av arbeidsrehabilitering opp mot samfunnsøkonomi
  • kan anvende personers og pårørendes erfaringskompetanse og sikre deres medvirkning og rettigheter i tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt arbeid
  • kan anvende faglig kunnskap om, og sette inn tiltak for, mennesker med helsemessige og sosiale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske problemstillinger i rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon i lys av yrkesetiske retningslinjer

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer med kasusbasert undervisning, ferdighetstreninger og forelesninger. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe og presenterer sitt arbeid for medstudenter.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der omfang på hele mappen er 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Mappen inneholder tre oppgaver:

  1. En praktisk oppgave tilknyttet migrering av database.
  2. En praktisk oppgave tilknyttet oppbygging av uttrekk.
  3. En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i pensum.

Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlaget for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Thomas Sødring

Emneansvarlig

Thomas Sødring