EPN-V2

ARK2500 Digital dokumentasjonsforvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital recordkeeping
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital dokumentasjonsforvaltning. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og digital dokumentasjonspraksis med vekt på relevante standarder. Det legges vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under dokumentasjonsprosessen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • god forståelse av arkiv- og dokumentasjonsbegrepet i en digital kontekst.
    • grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering.
    • god kunnskap om oppbygging og funksjoner i NOARK 5-standarden.

    Ferdigheter

    • anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning av digitale arkiver
    • strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
    • anvende relevante nasjonale/internasjonale IKT-, arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsstandarder

    Generell kompetanse

    • følge og resonnere om videre faglig utvikling i dokumentasjonsforvaltningspraksis
    • innsikt i rollen databaser og ER-modellering spiller i dokumentasjonsforvaltningsprosessen
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Ingen arbeidskrav.
    • Ingen obligatorisk aktivitet

  • Vurdering og eksamen

    Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig mappe med et omfang på 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.