Programplaner og emneplaner - Student
ARK2000 Digital Repositories I Course description
- Course name in Norwegian
- Digitalt depot I
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av langtidsbevaring av elektroniske arkiver. Det baserer seg på OAIS-modellen og belyser forskjellige aspekter av denne, og legger spesiell vekt på både DIAS og TRAC-standardene. Emnet har fokus på Informasjonsgjenfinning og semantikk i depotsammenheng.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått ARK2100 Digital arkivdanning og bevaring I for å ta dette emnet.
Emnet bygger på emnene ARK2100 Digital arkivdanning og bevaring I og ARK2200 Digital arkivdanning og bevaring II .
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har gode kunnskaper om teoretiske og metodologiske prinsipper for arkivbeskrivelse
- har bred kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
- har grunnleggende forståelse av de viktigste teoriene som ligger til grunn for utlevering og tilgjengeliggjøring
- har kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere rundt forskjellige tilnærminger til beskrivelse av analoge og digitale arkiver
- kan bruke relevante nasjonale/internasjonale standardene for forvaltning av elektroniske arkiv
- kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og innlemme elektroniske avleveringer i depot
- kan beskrive og redegjøre for prinsippene som ligger til grunn for -trusted repositories-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Course requirements
Studentene blir delt i grupper på tre som skal arbeide med en felles problemstilling. Gruppen skal levere en redegjørelse på ca. fem sider og et refleksjonsnotat på ca. tre sider om oppdraget. Redegjørelsens omfang og innhold blir nærmere presisert i oppgaveteksten.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studentene få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig mappe bestående av tre skriftlige individuelle arbeider.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. De tre delene teller likt og det gis en samlet karakter. Det gis ikke delkarakterer.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.