Programplaner og emneplaner - Student
ARK1540 Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Records management - tools and methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.
Forkunnskapskrav
Emnet vil gi fordypet kunnskap i arkivarprofesjonens ansvarsområder, oppgaver og arkivfaglig etikk. Studentene skal omsette kunnskap i praksis, bruke den kunnskap de har ervervet under studiet og løse faglige problemstillinger.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til profesjonsteori
- har kunnskap om forskjellige tilnærminger til arkivarprofesjonen
- har innsikt i arkivvitenskapelig fag- og yrkesetikk
- har grunnleggende kunnskaper om prosjektarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faget fra et profesjonsteoretisk perspektiv
- kan identifisere et faglig problem og formulere dette som et prosjekt
- kan gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med andre studenter
Generell kompetanse
Studenten
- kan syntetisere kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner innom studieprogrammet
- kan reflektere over egen kunnskapsutvikling
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, prosjekt- og gruppearbeid.
Vurdering og eksamen
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider/13800-18400 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen består av to deler:
- Et prosjektarbeid om et valgt tema knyttet til en faglig problemstilling. Tema skal godkjennes av faglærer. Resultatet av arbeidet skal innleveres i form av en prosjektrapport fra en gruppe på 3-5 deltakere. Omfanget er 8-10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Hver prosjektgruppe har krav på én veiledningstime.
- En skriftlig, individuell hjemmeeksamen over tre dager. Omfanget er 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Delbesvarelsene vurderes hver for seg. Den individuelle oppgaven utgjør 60 % av samlet karakter, og gruppeoppgaven 40 %.
For å bestå emnet må både prosjektrapporten og hjemmeeksamen vurderes til bestått karakter.
Ved stryk tas den eksamensdelen som ikke er bestått på nytt. Gruppen kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av prosjektrapporten til sensur én gang. Ved ikke bestått hjemmeeksamen, vil en ny oppgave bli gitt til ny/utsatt eksamen.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneansvarlig
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.