Studieinfo emne ARK1540 2021 HØST
ARK1540 Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Records management - tools and methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for å analysere og beskrive virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, og for å vurdere dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
- grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
- gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
- grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken
Ferdigheter
- gjennomføre en funksjonsanalyse
- lage en klassifikasjonsstruktur
- beskrive virksomhetsprosesser, identifisere hva slags dokumentasjon de genererer, og vurdere dokumentasjonsbehov
- analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen
Generell kompetanse
- evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
- delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser
Innhold
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, prosjektarbeid, selvstudium og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid og innlevere resultatet i form av en prosjektrapport på ca. 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et gitt tema. Oppgaven skal løses gruppevis, og studentene blir delt i grupper på tre til fire deltakere. Hver gruppe har krav på en veiledningstime.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen.
En student kan ved ikke bestått eller gyldig fravær levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Anneli Sundqvist