EPN-V2

ARK1530 Dokumentasjonsforvaltning - funksjon og oppdrag Emneplan

Engelsk emnenavn
Records management functions
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamensform

Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Forkunnskapskrav

Kalkulator - ikke programmerbar.

Læringsutbytte

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • en individuell skriftlig oppgave om et oppgitt emne. Omfanget skal være 3-4 sider/6900-9200 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg).

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Kropp og helse 1-2

Temaet omfatter fagkunnskaper om celler, menneskekroppens fysiologi i tillegg til temaer innenfor helse og livsstil og pubertet.

  • Celler - oppbygning og livsprosesser
  • Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil, pubertet og seksualundervisning
  • Hvordan organsystemer kan introduseres for elever ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen (sirkulasjon og respirasjon, fordøyelse og utskillelse, skjelett og muskler, immunforsvar og vaksiner, signalsystemer og sanser).

Jorda 1-2

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig

utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

  • Dyreceller og planteceller
  • Livsprosesser i cellene: fotosyntese og celleånding
  • Planters oppbygning og prosesser i planter
  • Biologisk mangfold med vekt på grupper og arter av organismer som er tilpasset norsk natur
  • Økologi, økosystemer og bærekraft
  • Indre og ytre geologiske prosesser, det platetektoniske systemet
  • Mineraler og bergarter, bergartssyklusen

Kjemi 1-2

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen

  • Praktisk arbeid i kjemi
  • Periodesystemet, stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur
  • Kjemiske bindinger, sterke og svake
  • Kjemiske reaksjoner, reaksjonsligninger, reaksjonsfart
  • Fellingsreaksjoner
  • Forbrenningsreaksjoner
  • Grunnleggende organisk kjemi fra hverdagen, karboksylsyrer og fett

Fysikk 1-2

Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
  • Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
  • Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
  • Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.
  • System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Hilde Lange