Programplaner og emneplaner - Student
ARK1510 Administrasjon og dokumentasjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration and documentation practices
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Knowledge
The student
· has broad knowledge of children’s rights at child welfare institutions and limitations on the use of coercion with regard to human rights
· has broad knowledge of sociological perspectives on power and coercion
· has broad knowledge of the provisions of the Child Welfare Act relating to retention in an institution on the basis of behavioural problems
· has knowledge of the overall division of tasks and responsibility for child welfare institutions and an overview of the institutional services
· has knowledge of institutional sociology and other sociological concepts of relevance to work with children and young people in an institutions
· has knowledge of the rules on criminal prosecution of children and young people
· has knowledge of sociological and criminological perspectives on children, criminality and punishment
· has knowledge of measures for children and young people in institutions under the care of the mental health services
· has knowledge of the factual and legal situation of unaccompanied minor asylum seekers
· has knowledge of the rules for inter-agency cooperation, and is familiar with collaborative relations and challenges between different institutions
Skills
The student
· can use legal methods to identify the rules of law that apply to work in institutions
· can discuss and assess due process protection in relation to different measures implemented in institutions and complaints and supervision mechanisms, and can apply the principles of legality and proportionality in the assessment of different compulsory measures in institutions
· can problematise the boundaries between the concepts of coercion and care from a legal and sociological perspective
· can assess different measures targeting children and young people with behavioural problems from a legal and sociological perspective
· can assess institutions and measures from a power, care and class perspective
· can describe organisational framework conditions for work in child welfare institutions and concepts and perspectives in the field of institutional sociology, including stigmatising factors
General competence
The student
· can apply the legal regulations in different institutions
· can apply institutional sociology perspectives in institutions and in interdisciplinary cooperation
· can reflect on power relations in work taking place in institutions
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
- har grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og organisasjonsformer
- har kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
- har god kunnskap om norsk forvaltningspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
- kan identifisere grunnleggende organisasjonsformer
- kan analysere og beskrive grunnleggende dokumentasjonsprosesser og de sammenhengene de har oppstått i
- kan diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon og arbeidsprosesser
- kan reflektere over hvordan teknologisk innovasjon og forvaltningens samfunnsoppdrag kan påvirke dokumentasjonspraksis
Arbeids- og undervisningsformer
Publicly approved law collections with notations according to more detailed guidelines are permitted during the exam.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
The oral exam is assessed by one internal and one external examiner.
Hjelpemidler ved eksamen
Merete Havre and Cecilie Basberg Neumann
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Anneli Sundqvist