Programplaner og emneplaner - Student
ARK1510 Administrasjon og dokumentasjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration and documentation practices
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
- læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
- fagets historie og legitimering i videregående skole
- etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
- teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- bærekraft og økologisk perspektiv knyttet til design, arkitektur, kunst og håndverk
- opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
- vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
- diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensiale i opplæringssystemet som studieforberedende og yrkesforberedende fag
- gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
- ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Læringsutbytte
Ingen ut over opptakskrav.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider/13800-18400 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Minst tre av fire individuelle innleveringsoppgaver må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Gyldendals tabeller og formler i fysikk av John Haugan og Eimund Aamot. Aktiv formelsamling i matematikk av Tor Andersen (Fabokforlaget). Kalkulator som ikke kan kommunisere trådløst og ikke regne symbolsk.
Vurderingsuttrykk
Gradert skal A-F.
Sensorordning
Begge deleksamener: Intern og ekstern sensor
Emneansvarlig
Alle kandidatene ved muntlig eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.