Programplaner og emneplaner - Student
ARK1500 Introduksjon til arkivvitenskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - An introduction to archival science
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2022/2023
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
 - god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
 - grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
 - oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
 - grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer
 
Ferdigheter
- kunne redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
 - kunne analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
 - kunne redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
 - kunne reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver
 
Generell kompetanse
- grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En skriftlig oppgave over et oppgitt tema.
Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer.
Omfang for individuelle besvarelser er ca. 12.500 tegn (ca. 5 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2.500 tegn (ca. én side) ekstra per medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 15.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 17.500 tegn, osv.)
Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
 - 
    
Vurdering og eksamen
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på ca. 6 sider (ca. 13.000 tegn eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
 - 
    
Emneansvarlig
Leiv Bjelland