Programplaner og emneplaner - Student
ARK1500 Introduksjon til arkivvitenskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- An introduction to archival science
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
- grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer
Ferdigheter
- kunne redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kunne analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
- kunne redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kunne reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver
Generell kompetanse
- grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig oppgave over et oppgitt tema.
Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer.
Omfang for individuelle besvarelser er ca. 12.500 tegn (ca. 5 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2.500 tegn (ca. én side) ekstra per medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 15.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 17.500 tegn, osv.)
Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
-
Vurdering og eksamen
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.