Programplaner og emneplaner - Student
ARK1500 Introduksjon til arkivvitenskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- An introduction to archival science
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
- grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer
Ferdigheter
- kunne redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kunne analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
- kunne redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kunne reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver
Generell kompetanse
- grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap
Arbeids- og undervisningsformer
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).
Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Helseforvaltning vektlegger internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftmålene.
Emnet skal bidra til en grunnleggende profesjonsfaglig forståelse av helsevesenets organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- kan beskrive det epidemologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
- kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
- kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
Vurdering og eksamen
Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og seminarer med veiledning. Undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse i minst ett av to seminarer
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt.
Sensorordning
Bestått/ ikke bestått