EPN-V2

ARK1400 Digital arkivdanning og -bevaring I Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Recordkeeping and Preservation I
Studieprogram
Årsstudium i arkivvitenskap
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har god forståelse av arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst.
  • har grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering.
  • har god kunnskap om oppbygging og funksjoner i NOARK 5.
  • har god kjennskap til hvordan den teknologiske utviklingen påvirker vilkårene for digital arkivdanning og -bevaring.
  • har kjennskap til hvordan datakvalitet kan brukes i arkivsammenheng.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale teoretiske og metodologiske problemstillinger og begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
  • kan strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
  • kan anvende relevante nasjonale/internasjonale IKT- og arkivstandarder
  • kan utforme strategier for måling av kvaliteten til elektronisk materiale

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Kunnskaper

Studenten

  • har god forståelse av arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst.
  • har grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering.
  • har god kunnskap om oppbygging og funksjoner i NOARK 5.
  • har god kjennskap til hvordan den teknologiske utviklingen påvirker vilkårene for digital arkivdanning og -bevaring.
  • har kjennskap til hvordan datakvalitet kan brukes i arkivsammenheng.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale teoretiske og metodologiske problemstillinger og begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
  • kan strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
  • kan anvende relevante nasjonale/internasjonale IKT- og arkivstandarder
  • kan utforme strategier for måling av kvaliteten til elektronisk materiale

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Vurderingsuttrykk

Studentene skal levere to arbeidskrav:

  1. En praktisk gruppeoppgave om et oppgitt emne. Omfang 5-7 sider.
  2. En praktisk individuell oppgave om et oppgitt emne. Omfang 1-2 sider.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere én ny versjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Sensorordning

Ingen forkunnskapskrav.

Emneansvarlig

Kunnskaper

Kommuner og fylkeskommuner:

Studenten

  • Kjenner til de sentrale bestemmelsene i kommuneloven og i forskriftene som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap for kommuner og fylkeskommuner
  • Forstår betydningen av kommunale regnskapsprinsipper, herunder arbeidskapital i et kommunalt regnskap
  • Kan forklare forskjellen mellom driftsregnskap og investeringsregnskap
  • Kjenner til fond som brukes i et kommunalt regnskap og hvilke formål de har
  • Kan reglene som gjelder for avslutning av et kommunalt regnskap, herunder reglene om strykninger
  • Kjenner til ulike metoder for analyse av kommunale regnskaper

Staten:

Studenten

  • Har kunnskap om ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
  • Kjenner til de sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmaktene
  • Kjenner til de sentrale regnskapsbestemmelsene, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
  • Forstår betydningen av statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet i statlig regnskap
  • Kan forklare forskjellen mellom statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap
  • Kan koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
  • Kjenner til ulike metoder for analyse av statlige virksomheter

Ferdigheter

Studentene kan bokføre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap og et statlig virksomhetsregnskap. Studenten kan også analysere et kommunalt og statlig regnskap.

Generell kompetanse

Studenten har innsikt i regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.