Programplaner og emneplaner - Student
ARBIB2000 Personvern og juss i informasjonssamfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Privacy and Information Society Law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskapBachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir et overblikk over sentrale informasjonsrettslige temaer som personvern, offentlighetsprinsippet og opphavsrett, og bevaring bruk og formidling av informasjonsressurser som kulturarv. Emnet kombinerer oversikt over norsk rett på området med europeisk og internasjonal lovgivning som har betydning for den norske rettstilstanden.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
- god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
- god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
- grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
- kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
- grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
- legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering
Generell kompetanse
Studenten
- forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
FerdigheterStudenten
- kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanseStudenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
- kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Vurdering og eksamen
I dette emnet vil studentene bli presentert for anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt.
Læring og mestring er to sentrale begreper i dette studiet. Gjennom å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse, vil vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv øke. Gjennom dette emnet vil studentene få kunnskap om ulike metoder for å tilrettelegge for læring. Metodene bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:
Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet
- Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Vurderingsuttrykk
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager.Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- praktisk bruk av stimuluskontroll og diskriminasjonstrening
- ulike typer forsterkningssystemer
- læringsprinsipper ved etablering av ny atferd
- generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
- opplæringsmetoder innen anvendt atferdsanalyse
- ulike verbale operanter og opplæring i verbal atferd
- effekter av ekstinksjon og ulike differensielle forsterkningsstrategier
- motiverende operasjoner, foranledninger og konsekvensbasert endring av atferd
- analyse, forebygging og behandling av utfordrende atferd
- selvkontroll, kortsiktige og langsiktige kontingenser
- hovedtrekk ved diagnosene autisme, ADHD og angstlidelser
- krav til empirisk støttende behandlingsformer (evidensbasert behandling)
- grunntrekk ved empirisk støttede tilnærminger innen:
- kognitiv atferdsterapi
- opplæring av barn med autisme
- intervensjoner barn og ungdom
- skoleintervensjoner
- trening med dyr
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og gjennomføre funksjonelle analyser
- foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
- tilrettelegge for egen læring gjennom et selvendringsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
Emneansvarlig
Herbjørn Andresen