Studieinfo emne ARBIB1000 2024 HØST
ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information search and information evaluation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap / Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap / Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Timeplan
Innledning
Vi omgis av enorme mengder informasjon som vi ofte eksponeres for gjennom algoritmestyrte plattformer, kunstig intelligens og infrastrukturer som opererer utenfor vår kontroll. Evnen til selvstendig og kritisk forståelse av forholdet mellom informasjon, fakta og kilder på den ene siden og en helhetlig kultur- og samfunnsforståelse er viktigere enn noensinne. Ferdigheter i å finne frem til, vurdere og formidle det som er relevant og troverdig har derfor fått en fornyet samfunnsmessig aktualitet. Gjennom emnet tilegner kandidatene seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og håndtere dette informasjonslandskapet. Det innebærer å kunne vurdere søkeresultatet på en kritisk måte, men også å kunne søke og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Emnet diskuterer kildekritikk fra ulike perspektiv, som opprinnelsen i historiefaget, forståelse av kildekritikk som interessekamp, referansetradisjoner innenfor vitenskapelig publisering og kritisk tekstlesing. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter og algoritmenes potensielle slagsider vektlegges.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
har gode kunnskaper om kildekritikkens faglige tradisjoner og utvikling i en digital kontekst
har kjennskap til relevante kildekritiske metoder og verktøy
har kjennskap til bruk av ulike typer informasjonssystemer, for eksempel bibliografiske databaser
har innsikt i hvordan søkemotorer, ulike typer algoritmer og kunstig intelligens påvirker kildeutvalg og brukereksponering
har grunnleggende innsikt i hvordan informasjonssøk og kildekritikk relaterer til sentrale begreper som relevans, troverdighet og desinformasjon
Ferdigheter
Studenten
har grunnleggende ferdigheter i søketeknologi, søkestrategi og søketeknikker
kan vurdere et søkeresultat i forhold til informasjonsbehovet
kan kritisk evaluere kilder, både de man oppsøker og kilder til informasjon man ellers blir eksponert for
kan anvende ulike typer søkesystemer på en effektiv og hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten
Kan samhandle med andre studenter om et faglig arbeid
kan vurdere forholdet mellom informasjon, avsenderens agenda og en helhetlig samfunnsforståelse
Kan evaluere kilder og har forståelse for etiske aspekter ved kildebruk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltakelse på to obligatoriske seminarer. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.
- Arbeidskrav 2: En skriftlig gruppeinnlevering knyttet til Informasjonssøk og kildekritikk (7.000-9.500 tegn inklusive mellomrom). Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.