EPN-V2

ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Information search and information evaluation
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Vi omgis av enorme mengder informasjon som vi ofte eksponeres for gjennom algoritmestyrte plattformer, kunstig intelligens og infrastrukturer som opererer utenfor vår kontroll. Evnen til selvstendig og kritisk forståelse av forholdet mellom informasjon, fakta og kilder på den ene siden og en helhetlig kultur- og samfunnsforståelse er viktigere enn noensinne. Ferdigheter i å finne frem til, vurdere og formidle det som er relevant og troverdig har derfor fått en fornyet samfunnsmessig aktualitet. Gjennom emnet tilegner kandidatene seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og håndtere dette informasjonslandskapet. Det innebærer å kunne vurdere søkeresultatet på en kritisk måte, men også å kunne søke og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Emnet diskuterer kildekritikk fra ulike perspektiv, som opprinnelsen i historiefaget, forståelse av kildekritikk som interessekamp, referansetradisjoner innenfor vitenskapelig publisering og kritisk tekstlesing. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter og algoritmenes potensielle slagsider vektlegges.  

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

The course focuses on the oral biological environment. It imparts knowledge of the biology of the oral cavity and its anatomical structures such as teeth, jaw joints, facial muscles and salivary glands, as well as the relationship between the anatomical structures of the oral cavity and oral fluids. This knowledge is intended to produce an overall understanding of normal conditions in the oral cavity. Simple dental technology procedures form part of the skills training, where the focus is on normal conditions in the oral cavity.

Division of credits in the course. Theory 3 and skills training 2.

Læringsutbytte

The student must have been admitted to the study programme.

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student can

  • explain the oral cavity’s normal anatomy and function, and has a fundamental knowledge about the most common biological reactions
  • describe the structure of cells
  • name the various developmental stages of human teeth
  • name important anatomic structures on a model of the upper and lower jaw
  • explain the structure and function of the jaw joint
  • describe the muscles of the head and neck, with emphasis on muscle insertions and function
  • explain the structure and function of the oral mucosa, salivary glands and saliva and describe the interaction between the anatomical structures of the oral cavity and oral fluids
  • explain the purpose and prerequisites for making impressions and models

Skills

The student can

  • make a functional antagonist model/study model to fixed prosthetics
  • make a functional individual dental impression spoon
  • make functional plaster models and pertaining bite plates of acceptable quality

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The work and teaching methods vary between lectures, demonstration lectures, seminars, skills training and self-study. For parts of the teaching, the flipped classroom method is used in which digital learning resources are made available for the students in advance. Student work comprises written and practical assignments, individually and in groups. In seminars, subject matter can be presented both by students and lecturers for discussion.

Vurdering og eksamen

The following requirements must be met before the student can take the exam:

  • a minimum attendance of 80% in skills training, seminars and group work

Hjelpemidler ved eksamen

Supervised individual written exam, combination of multiple choice and free text assignments, up to 2 hours

Vurderingsuttrykk

None

Sensorordning

Grade scale A–F