Programplaner og emneplaner - Student
ADSE2100 Menneske maskin interaksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Human Computer Interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The students must write an essay based on a text of their choice. In this essay, the students must analyse the chosen text based on one of the methods of analysis included in the syllabus. The chosen method of analysis must be substantiated on the basis of how applicable it is in relation to the chosen research question and text. The essay must be 10 pages long, +/- 10 %. Font Times New Roman, size 12, paragraph 1.5.
The students who participate in the writing seminars, will receive feedback on the first draft of their essay from two fellow students and the lecturer halfway through the course. Work on the essay continues, and is then submitted by the set deadline.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Læringsutbytte
A grade scale A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
The essays are graded by one internal and one external examiner. The external examiner will grade 25 % of the exam papers. The grades awarded for the papers assessed by an external examiner form the basis for determining the level for awarding the different grades. The internal examiner shall take the external examiner's assessment into consideration in the grading of all the exams.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Marit Haldar
Vurdering og eksamen
Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur må være godkjent.
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til begreper, modeller og teorier i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier.
- kjenner til ulike perspektiver og modeller for organisasjonsendring.
- har kunnskap om ledelsens rolle i endringsprosesser.
- har kunnskap om læring og medvirkning som grunnlag for organisasjonsutvikling.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forstå ledelsesfaglige problemstillinger og utfordringer gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
- kan bruke noen utvalgte analytiske verktøy til strategisk analyse og beslutningstaking.
- kan bidra i planleggingen og ledelsen av en strategiprosess.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over ulike teorier for strategi og ledelse, samt over egen og andres lederadferd.
Vurderingsuttrykk
Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.
Sensorordning
Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2100, LV125A, LV125D og LV125I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.