Programplaner og emneplaner - Student
ADSE2100 Menneske maskin interaksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Human Computer Interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal utvikle ferdigheter i å løse, på en selvstendig og systematisk måte, et praktisk orientert og omfattende prosjekt, basert på en oppdragsgivers krav. Studentene skal demonstrere at de kan omsette sine kunnskaper til praktiske løsninger. De skal kunne bruke grunnreglene for brukerkvalitet i analyse, design, implementering, i grensesnitt og dokumentasjon. De skal kunne produsere tilfredsstillende dokumentasjon for dataprogrammer og datasystemer både når det gjelder produkt, drift og bruk med tilpasning til de ulike mottakerne av denne dokumentasjonen, og de skal kunne beskrive sin egen arbeidsprosess hensiktsmessig etter gitte standarder.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- vet hva brukersentrert utvikling innebærer
- har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
- har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet
- kjenner til prinsipper for design
- kan forklare fagets spesifikke terminologi
- har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre behovsanalyser
- kommunisere designideer ved hjelp av skisser
- utforme lavoppløsnings prototyper deriblant organisere informasjon visuelt og anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt
- utføre brukertester
- måle brukergrensesnitt ved å designe enkle eksperimenter og anvende enkle statistiske verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt
- kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
- kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
- kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres
- gjøre rede for de ulike stegene i et utviklingsprosjekt og deres viktighet
- gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon
- forklare den valgte tekniske arkitektur og diskutere fordeler og ulemper med den
Ferdigheter
Studenten kan:
- lage prosjekt- og arbeidsplaner
- sette opp utviklings- og test miljøer
- utvikle og teste store dataprogrammer i grupper
- installere produksjonsversjon av systemet
- sette opp sluttdokumentasjon for prosjektet inneholdende både prosess-, produkt og brukerdokumentasjon
Generell kompetanse
Studenten kan:
- samarbeide om et større dataprosjekt som ender i et sluttprodukt inneholdende både dataprogrammer og dokumentasjon
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjektveiledning. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelsen er normalt 3 til 4 studenter. Studentene skal utføre et prosjekt tilsvarende emnets omfang fortrinnsvis hos en ekstern oppdragsgiver. Utfyllende informasjon samt frister for de ulike fasene i prosjektarbeidet vil framgå av emnets webside og av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart. Utvalgte workshops og seminarer.
Vurdering og eksamen
Arbeidskrav våren 2021:
Ingen
[Arbeidskrav tidligere:]
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En poster som beskriver nøkkelelementer av bacheloroppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensform: Prosjektarbeid i gruppe (3-4 studenter).
Prosjektarbeidet deles opp i de fire delene produkt/resultat, prosess, dokumentasjon og presentasjon. Sluttkarakteren blir gitt på grunnlag av en totalvurdering der de fire delene inngår.
Eksamensresultat kan påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
To sensorer (én intern og én ekstern).