EPN-V2

ACIT4025 Cybersecurity and privacy Course description

Course name in Norwegian
Cybersecurity and privacy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    This course will be a seminar that focuses on current topics in cybersecurity. Its aims are threefold:  

    1. In-depth insights into a current topic in cybersecurity 
    2. Adoption and practice of research skills such as literature search, classification, review and critical judgement
    3. Improvement of scientific writing, technical reporting and presentation skills 

    The course will provide a current topic in cybersecurity including reading lists and background literature. Participants will receive a research task for their own literature work. Course sessions will provide knowledge and skills in group sessions using presentations, feedback, group discussions and peer review.  

  • Recommended preliminary courses

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Required preliminary courses

    Radiografer blir som andre helseprofesjoner utfordret som følge av nye helsepolitiske føringer og samfunnsutviklingen generelt. Radiografens rolle, oppgaver og ansvar er derfor i endring. Dette gjelder ikke minst forventninger knyttet til faglig oppdatering, spesialisering, tverrfaglighet, samarbeidsevne og til fagutvikling. Ultralyd er eksempel på et område der spesialisering og rolleutvidelse diskuteres. En undersøkelse av en multitraumepasient er et typisk eksempel på en situasjon som krever tverrfaglighet og samarbeidsevne.

    Formidling av eget fag vil ha nær sammenheng med forståelse for og kunnskap innen fagutvikling og fagfordypning. Fagformidling vil ha ulike former som veiledning eller undervisning av studenter, skriftlig og muntlig presentasjon til fagmiljøet, samt informasjon til ulike pasientgrupper. Vitenskapsteoretisk forståelse og ferdigheter innen forskningsmetode vil være blant forutsetningene for å kunne oppfylle de forventninger som knytter seg til fagfordypning, fagutvikling og fagformidling.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
    • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 1,5
    • 2B Etikk 0,5
    • 2C Stats- og kommunalkunnskap/helse- og sosialpolitikk 0,5
    • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 2,5
    • 2F Yrkesetikk og faglig fundament 2
    • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
    • 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 1
    • 3C Apparatlære 1
    • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 1,5
    • 3G Kvalitetsutvikling 3
  • Learning outcomes

    Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer (2B)
    • kan beskrive modeller for kvalitetsutvikling (3G)
    • kan diskutere kunnskapsbasert praksis i samfunns- og lokalt perspektiv (3G)
    • har kjennskap til oppgavegliding og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikken.(2F)
    • kan beskrive teorier innen veiledning (2E)
    • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper og bildedannelse ved ultralyd (3B)
    • kan forklare ultralydapparaturens bestanddeler og funksjon (3C)
    • har kjennskap til kontrastmiddel brukt ved ultralydundersøkelser (1C)
    • kan beskrive i grove trekk hvordan ultralydundersøkelser planlegges og gjennomføres (3F)
    • kan beskrive initial behandling og prosedyrer i forhold til skader ved multitraumer (3F).

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utarbeide en prosjektplan etter angitte kriterier (2A)
    • gjennomføre systematiske litteratursøk i anerkjente databaser (2A)
    • utføre enkle statistiske analyser (2A)
    • diskutere ansvar og utfordringer knyttet til fagutvikling i praksis (2F)
    • diskutere forholdet mellom kvalitet og produktivitet (2F)
    • diskutere teknologiens rolle og funksjon ut fra yrkesetiske perspektiv (2F)
    • diskutere hvilke kunnskaper og ferdigheter radiografen trenger for å kunne fungere i en akuttsituasjon (3A)
    • vurdere veiledningsmetoder og sentrale teknikker/ ferdigheter innen veiledning (2E)

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på yrkesutøvelsen (2C)
    • reflektere over radiografens rolle i forhold til oppgavefordeling, kvalitetsutvikling og tverrfaglig samarbeid i bildediagnostikken (2D) (3G)
    • diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer (2F)
  • Course requirements

    Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ferdighetstreninger og selvstudier. Seminarer og ferdighetstreninger omfatter veiledning av medstudenter, multitraumeøvelser, samt trening i innsamling og bearbeiding av kvalitative og kvantitative data.

  • Assessment

    Arbeidskrav

    • skriftlig prosjektplan i grupper på 2-4 studenter, inntil 1750 ord
    • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger

    For å framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.

  • Permitted exam materials and equipment

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Grading scale

    Emnet omfatter praksis på bildediagnostiske avdeling, fordelt på to perioder, A og B. Studentene utfører radiograffaglig arbeid knyttet til læringsutbyttene. I løpet av emnet er studenten to uker i praksis på stråleterapiavdeling. Studenten utarbeider og leverer et refleksjonsnotat i forkant av midt- og sluttvurderingen til kontaktlærer.

  • Examiners

    Arbeidskrav:

    • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
    • refleksjonsnotat i forkant av midt-. og sluttvurdering
  • Course contact person

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Faglig vurdering av praksis

    Kontaktlærer fra universitetet og veileder(e) vurderer studenten. Det gjennomføres midt- og sluttvurderingssamtale med studenten. Vurderingen er basert på studentens oppnåelse av læringsutbyttene for praksisperioden, samt det faglige nivået studentene viser i vurderingssamtalen.

    For at sluttvurderingen skal gjennomføres, må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og arbeidskravene godkjent. Studenter som ikke oppfyller kravene får «Ikke bestått» praksis.