Programplaner og emneplaner - Student
ABIO6100 Å være akutt og/eller kritisk syk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Being Acute and/or Critically Ill
- Studieprogram
-
Videreutdanning i akuttsykepleieVidereutdanning i anestesisykepleieVidereutdanning i barnesykepleieVidereutdanning i intensivsykepleieVidereutdanning i operasjonssykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
- har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
- har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i sykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov
Innhold
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet:
- fagartikkel/fagessay på 1600 ord +/- 10 % knyttet til det litterære pensumet og til ett av kjerneelementene i ny læreplan for norskfaget
- muntlig presentasjon i gruppe innen temaer godkjent av lærer med bakgrunn i elementer i ny læreplan og fokus på nyskapende pedagogisk praksis opp mot elevmedvirkning og ett av de tre tverrfaglige temaene ("demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring)
- gi muntligvtilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca 10 minutter)
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se programplanen
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om viktige utviklingslinjer i språk og litteratur i epoken
- kunnskap om litteraturhistoriske epoker og kjennskap til sentrale forfattere i de ulike periodene
- kunnskap om språkets utvikling fra 1900 til i dag
- kunnskap om medieutviklingen i perioden
- kunnskap om sjangerutviklingen i fiksjon, saktekster og sammensatte tekster
- kunnskap om språklig påvirkning og flerspråklighet
- kjennskap til andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene
- kjennskap til samisk
Ferdigheter
Studenten kan
- se sammenhenger og trekke linjer gjennom utviklingen av språk, litteratur, medier og sjangere fram etter 1900
- hovedtrekkene i litteraturhistorien fram etter 1900
- hovedtrekkene i språkhistorien fram etter 1900
- gjøre rede for samisk og andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom disse
- gjøre rede for språklig påvirkning og flerspråklighet
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for sammenhengen mellom språk, litteratur og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- innsikt i verdien av vektlegging av de grunnleggende ferdighetene
- forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget
Sensorordning
- forelesning, dialog, gruppearbeid
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
- individuell tekstlesing/litteraturstudier på bokmål og nynorsk
- bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform
Emneoverlapp
Individuell hjemmeeksamen, 7 dager.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.