EPN-V2

ØARR4000 Business law Course description

Course name in Norwegian
Foretaksrett
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • knowledge of how to apply the methods Decision Theory, Linear Programming, Simulation, Prediction Models, and Data Mining to business decision problems.
  • knowledge of how quantitative methods and optimization can be used to solve business decision problems.

Skills

The student can

  • perform analysis of business decision problems and make decisions based on maximin, minimax, minimax and opportunity cost
  • draw decision trees and make decisions based on them
  • perform simple and multiple regression analysis using relevant software and interpret results
  • prepare forecasts using e.g. moving average, exponential smoothing and regression analysis
  • formulate problems that can be solved using linear programming, as well as assess shadow prices and the value of increased capacity
  • formulate and solve transport problems
  • use relevant computer tools to solve business decision making problems
  • implement simple simulation models in relevant computer tools
  • carry out data mining in relevant data tools

General competence

The student

  • has increased numerical and analytical competence
  • can reflect on ethical issues related to business decision-making
  • can solve problems in groups

Required preliminary courses

The following coursework requirement must have been approved for the student to take the exam:

  • Coursework 1: 5 individual assignments. The student must pass at least 4 out of 5 assignments to take the exam. Each assignment consists of answering questions from a business case, and may also include quiz and contribution to discussion on the course website. Expected time to complete each assignment is 5 hours. Each assignment must be completed and approved by the given deadline.

The purpose of the coursework requirement is for the students to apply and evaluate analysis methods taught in the module.

All required coursework must be completed and approved in order for the student to take the exam. If the coursework requirement is not approved, the student is given one opportunity to submit a new coursework requirement within a specified deadline.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • resultat- og balanseorientering
  • det konseptuelle rammeverket til IFRS
  • foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse, drift og endring, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, og styrets ansvar
  • lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens, med vekt på børsnoterte selskaper, innsidehandel mv
  • revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenestespekter i privat og offentlig sektor
  • etterspørselen etter revisjon og revisjonens fundamentale rolle i kapitalmarkeder
  • revisjon i et internasjonalt perspektiv, bakgrunnen for reguleringer og de forhold som former innholdet i en moderne revisjon
  • og forståelse av samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til revisor, og kunnskap om hva som er revisors oppgaver og plikter
  • det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • ta stilling til foretaksrettslige ansvarsforhold knyttet til regnskap og til ansvar for skattefastsettelse
  • forstå og kan anvende reglene i revisorloven og hvitvaskingsreglene i revisors profesjonsutøvelse.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentrale regnskapsfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
  • stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved revisjon av regnskap
  • identifisere juridiske problemstillinger og gi juridiske råd basert på lovens ordlyd og andre rettskilder

Teaching and learning methods

Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.

Course requirements

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Assessment

Grade scale A - F

Permitted exam materials and equipment

Lovsamling, utskrifter fra Lovdata av lover, forskrifter

Kalkulator (se eget reglement)

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Knut Nygaard

Course contact person

Mathematics, Statistics, Financial Accounting, Managerial Accounting.