EPN-V2

ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods for Social Sciences
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
    • kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
    • planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har analytisk kompetanse og kritisk vurderingsemne
  • Innhold

    • Innføring i vitenskapsteori.

    Forskningsprosessen fra A til Å:

    • ­;; Tema og problemstilling.
    • ­;; Litteratursøk.
    • ­;; Bruk av modeller.
    • ­;; Design.
    • ­;; Datainnhenting.
    • ­;; Analyse og tolkning.
    • ­;; Validitetsformer.
    • ­;; Etikk.
    • ­;; Rapportering og presentasjon.

    Kvalitative data:

    • ­;; Utvalg.
    • ­;; Intervjuer.
    • ­;; Analyse og validitet.

    Kvantitative data:

    • ­;; Surveymetoden.
    • ­;; Bruk av sekundærdata.
    • ­;; Kort om analyse.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen (prosjektskisse/skoleeksamen);må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av to deler:

    Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre;studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.

    Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

    Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor;på prosjektbeskrivelsene og på besvarelsene ved skoleeksamen.;Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Aagoth Storvik