EPN

ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods for Social Sciences
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
  • kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
  • planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • har analytisk kompetanse og kritisk vurderingsemne

Innhold

  • Innføring i vitenskapsteori.

Forskningsprosessen fra A til Å:

  • ­   Tema og problemstilling.
  • ­   Litteratursøk.
  • ­   Bruk av modeller.
  • ­   Design.
  • ­   Datainnhenting.
  • ­   Analyse og tolkning.
  • ­   Validitetsformer.
  • ­   Etikk.
  • ­   Rapportering og presentasjon.

Kvalitative data:

  • ­   Utvalg.
  • ­   Intervjuer.
  • ­   Analyse og validitet.

Kvantitative data:

  • ­   Surveymetoden.
  • ­   Bruk av sekundærdata.
  • ­   Kort om analyse.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen (prosjektskisse/skoleeksamen) må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.

Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.

Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på prosjektbeskrivelsene og på besvarelsene ved skoleeksamen. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Aagoth Storvik