Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods for Social Sciences
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
- kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
- planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- har analytisk kompetanse og kritisk vurderingsemne
Innhold
A list of reference aids allowed will be published on our website.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.
Vurdering og eksamen
No prerequisites.
Hjelpemidler ved eksamen
Knowledge
The student
- can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
- is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
- is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
- is familiar with effective use of debate in negotiation
- The student is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
- is familiar with influencing methods
Skills
The student
- can prepare effectively ahead of negotiations
- can practice effective debate and proposal techniques
Competence
The student
- can reflect on ethical behaviour in negotiations
- can solve negotiation problems in groups
Vurderingsuttrykk
About 20 hours of teaching and exercises. In addition there will be;2 full days of practical negotiation training and 1 full day influencing training.
Sensorordning
No course requirements.
Emneansvarlig
Individual written 4-hour exam will be held at the end of the semester. The exam will partly be based on a case study which will be made available about 1 week ahead of the exam date.;