EPN-V2

ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data Emneplan

Engelsk emnenavn
Business Decision-Making Using Data
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fullført emnet Introduksjon til skrivetolking TEGN2130

Anbefalte forkunnskaper

The course primarily covers topics that do not build on elective courses. Thus required courses from first two years suffice although some concepts from elective courses, Corporate Finance (Foretaksfinans) and International Economics in particular, are useful.

Forkunnskapskrav

When the state and municipalities act as buyers or sellers in the market, they are subject to a range of rules that do not apply to private actors, including public procurement regulations and the prohibition of state aid. This course covers these and other rules designed to ensure that public market activities are conducted in a trustworthy and efficient manner, and on equal terms with private market participants. The primary focus is on the rules governing public procurement. One way to ensure equal competition is by separating public activities into independent companies. The legal characteristics of such organizational forms, their governance, and the consequences of such organization are also addressed. The EU law origins of these rules are a central aspect of this course.

Language of instruction is Norwegian.

Læringsutbytte

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav innen gitte frister og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

  • Skriftlig individuell innlevering. Studentene skal i et totolksystem gjennomføre et fiktivt tolkeoppdrag på maks. 10 minutter der begge skal fungere som aktiv tolk og støttende tolk/medtolk. I etterkant av tolkingen skal studentene individuelt gi en skriftlig innlevering på 700-1000 ord der de viser refleksjon over egen tolking og samarbeid med medtolk. Besvarelsen skal støttes ut fra teori.
  • Vedlegg: Studentene skal legge ved opptak av det fiktive oppdraget (opptak gjennom GoReact), der man både ser samarbeidet tolkene mellom og selve teksten som produseres. Egenproduserte autokorrekturlister skal også legges ved. Dette for at det skal kunne gis en helhetlig vurdering av refleksjonsnotatet.

Detaljert informasjon om arbeidskravene gis ved undervisningsstart.

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de viktigste strømningene i kunst- og designhistorien fra 1900 fram til i dag
  • har grundig kunnskap om noen utvalgte hovedverk i kunst- og designhistorien
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til miljø innenfor kunst, arkitektur- og designfeltet
  • har kunnskap om teknologiens innvirkning på den visuelle og materielle kulturen
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en selvstendig analyse av verk innenfor kunst, arkitektur og design
  • kan bruke faget i tema- og prosjektarbeid.
  • kan bruke egnet pedagogisk verktøy i visuell og muntlig formidling av kunst- og designhistorie
  • kan bruke relevant faglitteratur og relevante faguttrykk i skriftlig og muntlig kommunikasjon med ulike målgrupper

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan vise faglighet i formidling av nyere kunst- og designhistorie til elever på museer og i det offentlige rom
  • kan reflektere over kunst- og designhistorie i tverrfaglig arbeid i skolen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Letter grading A-F.

Sensorordning

Vurderes av emneansvarlig og en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.