EPN-V2

ØAMET2000 Matematikk II Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics II
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Emnet gir studentene kunnskaper i matematikk utover ØAMET1000 Matematikk, slik at de kan lese lærebøker og fagartikler som bruker standard matematisk analyse og elementær lineæralgebra. I tillegg skal studentene selv bli i stand til å sette opp og analysere enkle matematiske modeller i økonomi.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
  • kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1

Ferdigheter

Studenten kan

  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
  • finne inversmatriser
  • finne inverse funksjoner
  • beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
  • standard integrasjonsmetoder
  • løse enkle separable differensiallikninger
  • løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
  • undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
  • implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger
  • bruke Lagranges metode med flere bibetingelser og gi økonomiske fortolkninger av Lagrangemultiplikatorene

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Vurdering og eksamen

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i slutten av semesteret.

Sensorordning

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Emneansvarlig

Gradert skala A-F.