Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET1100 Statistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Statistics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten tilegner seg her det nødvendige grunnlaget i sannsynlighetsregning og statistikk for andre emner i studiet. Studenten skal få analytisk innsikt, og det legges vekt på å vise anvendelser av sannsynlighetsregning og statistisk metode innen et bredt spekter av problemstillinger knyttet til det økonomisk-administrative fagområdet.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende kunnskap innen sannsynlighetsregning og statistikk slik det anvendes i økonomisk-administrative fag.
Ferdigheter
Studenten kan
- presentere og tolke statistiske data ved hjelp av sentral- og spredningsmål, frekvensfordelinger og grafiske metoder
- grunnleggende sannsynlighetsregning inkludert sannsynlighetsmodeller, kombinatorikk, utvalgsmodeller, betingede sannsynligheter, lov om total sannsynlighet, Bayes lov og uavhengighet
- analysere sannsynlighetsfordelinger og beregne forventning og varians til en stokastisk variabel og til lineærkombinasjoner av stokastiske variable.
- forstå simultane sannsynlighetsfordelinger inkludert beregning av forventning, varians og kovarians
- velge sannsynlighetsmodell og regne med diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger, inkludert Binomisk fordeling, Hypergeometrisk fordeling, Poissonfordeling, Normalfordeling/Normaltilnærming og t-fordeling
- estimere ukjente parametre, både punktestimering og intervallestimering
- foreta hypotesetesting i målemodell og binomisk modell og vurdere ulike testmetoder; tolke signifikansnivå, signifikanssannsynlighet og teststyrke
- anvende og tolke regresjonsanalyse, herunder estimering og hypotesetest av regresjonskoeffisienten og prediksjon
- beregne og tolke korrelasjonskoeffisienten
- foreta kjikvadrattester, både modelltesting og test av uavhengighet
- vurdere forskjeller mellom to grupper, inkludert hypotesetesting
Generell kompetanse
Studenten kan
- forholde seg til og operasjonalisere usikkerhet.
Arbeids- og undervisningsformer
Tre timer forelesning i plenum per uke. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Regneark eller spesialisert statistisk programvare kan bli benyttet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Barnehagekvalitet har stor innflytelse på barns trivsel og utvikling. Å sikre høy kvalitet i alle barnehager forutsetter profesjonsforståelse, solid innsikt i barnehagens samfunnsmandat og god ledelse. Sentralt i emnet er profesjonskunnskap og profesjonsetikk, organisasjonsforståelse, og ledelse i arbeidet med å realisere barnehagens formål.
Barnehagepedagogikk og hvem som framstår som premissleverandører for barnehagens innhold og arbeidsmåter, og hvilke argumenter de bruker, er i stadig endring. Emnet belyser barnehagen som samfunnsinstitusjon og barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen. Perspektiver på barnehagen som organisasjon og som pedagogisk institusjon i et komplekst og foranderlig samfunn, der også barnegruppen og foresattegruppen endrer seg, er sentrale i dette emnet.
Barnehagelærere og -ledere har ansvar for å forvalte barnehagens samfunnsmandat og må reflektere over forholdet mellom politisk styring, barnehageledelse og profesjonell autonomi. Studentene får gjennom emnet erfaring med å beskrive og analysere barnehagen i et organisasjons-, profesjons- og ledelsesperspektiv, som grunnlag for å kunne bidra til forståelse og utvikling av barnehagens praksis.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
- har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
- har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
- har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
- har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
- kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
- kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
- kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
- kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
- kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
- kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene ved å lese relevant pensumlitteratur og andre oppgaver som blir gitt i undervisningen.
Vurderingsuttrykk
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave om temaer i emnet. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Øvelse i utprøving av forskningsmetoder som er egnet til å utvikle kunnskap om spørsmål som inngår i emnet.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.