EPN-V2

ØAMET1000 Matematikk I Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics I
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene tilegner seg i dette emnet det nødvendige matematikkgrunnlaget for de andre emnene i studiet og lærer å knytte matematikkunnskapene til problemstillinger innen samfunns- og bedriftsøkonomi. Emnet sikter mot å utvikle studentenes evne til logisk og analytisk tenkning. Dette skal gi grunnlag for å forstå matematisk modellering i økonomiske sammenhenger og for å kunne arbeide med problemorienterte oppgaver.

Anbefalte forkunnskaper

Gradert skala A-F.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
  • analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
  • analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
  • analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
  • løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
  • anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår

Generell kompetanse

Studenten kan lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har en grunnleggende forståelse for begrepene data og informasjon
  • har kunnskap om forskjellige kategorier av informasjonssystemer, informasjonssystemenes funksjonalitet og deres rolle i organisasjoner, samfunn og ovenfor brukere
  • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
  • har grunnleggende kunnskap om metadata og kunnskapsorganisasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere og reflektere over sentrale begreper i faget
  • kan vurdere og sammenligne informasjonssystemer med hensyn til bruk og bruksverdi
  • kan jobbe praktisk med dokumenter, dokumentbeskrivelser og søking i systemer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med andre i prosjekter relatert til informasjonssystemer
  • har grunnleggene digital kompetanse om informasjonssystemer
  • kan delta i faglige diskusjoner om informasjon og informasjonssystemer

Vurdering og eksamen

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Et skriftlig individuelt arbeid der studentene skal drøfte sentrale begrep i emnet. Hver student skal gi 3-4 andre studenter faglig begrunnede tilbakemeldinger på leverte tekster.
  • Arbeidskrav 2: Et skriftleg individuelt arbeidskrav der studentene bruker et referansehåndteringssystem for å utforske bibliografiske informasjonssystem.
  • Arbeidskrav 3: Gruppeoppgave der studentene sammen og hver for seg arbeider med dokumentbeskrivelser og biblioteksamlinger. Gruppen leverer en samlet rapport fra arbeidet.

Arbeidskravene har et samlet omfang på ca 10 sider og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Emneansvarlig

Ingen hjelpemidler tillatt.