EPN-V2

ØAMAS5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Opptak til studiet.

  • Forkunnskapskrav

    Se avsnittet Progresjon i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for

    Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én av samlingene i emne 1 lagt til York. Studenter som ikke har anledning til å delta, gjennomfører alternative arbeidskrav.

    Det øvrige studiearbeidet i emne 1 består av selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform og deltakelse i forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid blir avsatt til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine muntlige engelskferdigheter i begge emnene.

    Praksis

    Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.

    Tre oppgaver (Assignments):

    • Oppgave relatert til ordlæring i tre deler: (A) individuell gjennomføring av aktivitet i egen klasse, (B) minimum to bidrag til forumdiskusjon med refleksjon omkring klasseromsaktivitet og (C) individuell muntlig refleksjon med rapport fra framlegg og diskusjon om ordlæring i eget lærerkollegium levert som tre til fem minutters lydfil.
    • Oppgave i tilknytning til utvikling av elevers muntlige ferdigheter i to deler: (A) minimum tre bidrag i forumdiskusjon om bruk av bildebok i klasserommet og (B) individuell fagartikkel med omfang på 800-1000 ord.
    • Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York. Dette fastsettes av faglærer.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F.

    Vurderingskriterier

    A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

  • Vurderingsuttrykk

    Se programplanen.

  • Sensorordning

    Emne 1 er en innføring i engelsk språk med vekt på arbeid i klasserommet med de grunnleggende ferdighetene å kunne lytte til, forstå og snakke engelsk. Ordinnlæring og bruk av enkle setningsmønstre står sentralt og utvikling av tjenlige lytte- og talestrategier. Det gjør også grunnleggende fonetikk og intonasjon og utvikling av fonologisk bevissthet. Et gjennomgående tema i dette som i emne 2 er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, kartlegging av ferdigheter, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et rikt utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

    Emne 1 fokuserer på

    • grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig språkbruk
    • ordinnlæring og enkle setningsmønstre
    • vurdering av elevenes læringsutbytte
    • kunnskap om lytte- og talestrategier og tilpasset opplæring
    • kartleggingsmateriell for begynneropplæringen
    • læringsressurser (rim, regler, sanger, fortellinger, eventyr, bildebøker)
  • Emneansvarlig

    Erik Døving