EPN-V2

ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar Emneplan

Engelsk emnenavn
Ethics, Sustainability and Social Responsibility
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

No formal requirements over and above the admission requirements.

Forkunnskapskrav

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student has:

  • advanced knowledge of multimodal user interfaces
  • advanced knowledge of input and output technologies

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • analyse problems and issues in interactions related to context, such as accessibility in public spaces, mobility problems, and the user's affective state
  • use knowledge of interaction technology to address new problems in universal design of ICT
  • independently use appropriate methods of user centred interaction design and evaluation; both heuristic and automatic, in an independent manner
  • analyse and critically deal with the results from relevant research literature, apply these to structure and formulate scientific arguments, and assess the suitability of published results on new problems and issues
  • carry out independent, limited research or development projects under supervision and in accordance with applicable ethical standards
  • present scientific work orally
  • debate and conduct scientific discussions

General competence

On successful completion of this course the student can:

  • apply knowledge and skills in interaction technology on new problems and issues for carrying out advanced facilitation tasks and projects
  • communicate scientific problems, analysis and conclusions in the field to both specialists and the general public
  • contribute to original thinking and innovation processes

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale begrep og teorier innen etikk, samfunnsansvar og bærekraft i privat og offentlig sektor
  • kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
  • kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om menneskerettigheter, personvern m.v.
  • kunnskap om lover, normer og praksis om korrupsjon, konkurransekriminalitet og skattekriminalitet og andre etiske trusselbilder
  • kunnskap om yrkesetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
  • kunnskap om ansvar og institusjonalisering av etikk, samfunnsansvar og bærekraft

Ferdigheter

Studenten kan

  • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg og beslutninger
  • reflektere over egne beslutninger og faglig utøvelse
  • gjennomføre en interessentanalyse og en vurdering av samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
  • anvende faglig kunnskap til å utvikle etiske retningslinjer (Code of Conduct) og praksis for etterlevelse av regler (Compliance) i offentlig og privat virksomhet
  • reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i utfordringer knyttet til sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og arbeidslivsorganisering
  • har innsikt i praksis for etiske fond og etiske investeringer
  • har innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Arbeids- og undervisningsformer

  • One written group project report (2000-3000 words) completed in group of up to 2 students related to practical implementation of HCI. This part of the examination counts 35 % of the final grade.
  • One written group project report (3000-5000 words) completed in groups of up to 4 students, focused on theoretical aspects of the selected project topic. This part of the examination counts 35 % of the final grade.
  • Individual oral examination (20 minutes for each candidate). The oral examination counts 30% of the final grade.

All exams must be passed in order to pass the course.

The oral examination cannot be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.

Vurdering og eksamen

Grade Scale A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Erik Friis Fæhn