EPN-V2

ØABED4700 Strategisk risikostyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Risk Management
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Semesteroppgave i grupper på 2-4 studenter som sammen planlegger et undervisningsforløp og som begrunner og reflekterer over didaktiske valg. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides en gang til ny utsatt eksamen ved ikke bestått karakter. Ved ytterligere forsøk må helt ny oppgave leveres. Denne oppgaven kan skrives individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.

Anbefalte forkunnskaper

Finansielle markeder og Finansiell Økonometri.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler tillatt.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pasientforløp ved aktuell sykdom og behandling
  • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og sykdomsrelatert underernæring
  • kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
  • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer

Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke pasienters opplevelser og reaksjoner som utrygghet, frykt, ubehag og utmattelse
  • kan anvende kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
  • kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
  • kan identifisere tegn til endringer/forverring på et tidlig tidspunkt, og iverksette nødvendige tiltak
  • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
  • kan anvende ulike tilnærminger og metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
  • kan kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelig metoder for å belyse en avgrenset problemstilling relevant for praksisstedet
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
  • kjenner til kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
  • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • kjenner til nytenkning innen e-helse, velferds- og omsorgsteknologi
  • kan reflektere over praksisstedets rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
  • kan reflektere over sammenhengen mellom pakkeforløp, pasientsikkerhet og likeverdige helsetjenester

Innhold

Kontaktlærer og godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: gjennomføres enten i praksisfeltet psykisk helse og rus eller i hjemmebaserte tjenester (7 uker).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Innholdet i emnet er profesjonsfaglige temaer knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring med særlig vekt på didaktiske og pedagogiske modeller. Introduksjon til skriving av akademiske tekster og bruk av referanser vil vektlegges. I tillegg inneholder emnet friluftsliv i ulike naturmiljø samt svømming og livredning, og praktisk-metodiske aktiviteter som lek og lag- og ballspill.

Vurdering og eksamen

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse, egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, blodprøvekurs og gruppeoppgave med relevans for praksisstedet velges en faglig problemstilling, som har betydning for pasientsikkerhet. Grupper av 3-4 studenter.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Vurderingsuttrykk

I karaktersetting benyttes graderte karakterer med fem trinn fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Karakter settes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensor vil få tilgang til case-oppgaver, innlevert materiale i simuleringsøvelsen og forelesers notater fra muntlige presentasjoner. Ved klage vil klagesensor få adgang til samme materiale.