EPN-V2

ØABED4700 Strategisk risikostyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Risk Management
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hovedtemaet for kurset er å forstå de viktigste risikoer bedrifter i forskjellige bransjer møter og å vurdere hvordan disse bør modelleres. Kurset vil skille seg fra andre kurs i risikostyring ved at de statistiske verktøyene som anvendes holdes på et relativt enkelt nivå. Til gjengjeld legges det mer fokus på praktiske anvendelser.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Innhold

Robert Buch

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
  • kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
  • kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
  • kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
  • innsikt i betingelser for effektiv ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
  • gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.

Vurdering og eksamen

Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter og må være godkjent for at studentene kan få levere prosjektoppgaven (se Vurdering). Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.

Hjelpemidler ved eksamen

Prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5).

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Bestått/Ikke bestått