EPN-V2

ØABED4600 Investments Emneplan

Engelsk emnenavn
Investments
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gjennom emnet tilegner studentene seg innsikt i teori, analysemetoder, instrumenter og institusjonelle forhold knyttet til moderne finansielle markeder. Studentene får sentral og grunnleggende kunnskap knyttet til verdsettelse av finansielle instrumenter. Emnet fokuserer på renteinstrumenter, aksjer og derivater.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Kalkulator (se eget reglement).

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har

    • god oversikt over sentrale institusjonelle forhold ved moderne finansielle markeder
    • avansert kunnskap om prinsippet om likevekt i finansielle markeder, og implikasjonene for porteføljestyring og kapitalverdimodellen (CAPM)
    • avansert kunnskap om prinsippet om ikke-arbitrage i finansielle markeder

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende finansteori til å formulere løsninger på praktiske problemstillinger av relevans for bedrifter og investorer
    • benytte relevante teknikker for prising av et bredt spekter av finansielle aktiva
    • kommunisere kunnskapen skriftlig og muntlig
  • Innhold

    Gradert skala A-F.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet gir inngående kjennskap til sentrale kvantitative analysemetoder innen økonomi og samfunnsvitenskap. Gjennom en serie med øvinger oppøver studentene ferdigheter i praktisk analyse av kvantitative data. Emnet bygger på kurs i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnkurs i statistisk metode. Kjennskap til grunnleggende statistiske analyser med regneark (som Excel) eller statistikkprogrammer (som SPSS) er en fordel. Emnet er et obligatorisk fellesemne som det anbefales å ta i første semester av studiet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kjennskap til relevante analysemetoder innen økonomi og samfunnsfag
    • innsikt i bruken av kvantitative data i akademisk arbeid og i arbeidslivet
    • forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
    • forståelse av betydningen av problemstilling, kontekst og data for metodevalg

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere kvantitative data med relevante teknikker for å besvare forskningsspørsmål
    • knytte problemstilling, kontekst og data til metodevalg
    • planlegge egne kvantitative undersøkelser og vurdere andres resultater

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere relevante problemstillinger knyttet til kvantitativ forskningsmetode
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
    • tolke og formidle resultater fra kvantitative empiriske undersøkelser
    • kommunisere om kvantitative problemstillinger med spesialister og til allmennheten
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og praktiske øvinger på PC.

  • Vurderingsuttrykk

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Fem innleveringer i grupper med inntil fem deltakere. Det totale antall sider for alle innleveringene skal ikke overstige 20 sider. Dersom innleveringene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir informasjon om frister for innlevering.

  • Sensorordning

    Skoleeksamen på 4 timer.