EPN-V2

ØABED3200 Strategiøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Economics of Strategy
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.

  • Anbefalte forkunnskaper

    The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

    • Coursework 1: One written assignment must be handed in by a set deadline during the semester. The scope of the assignment (number of pages) varies depending on the nature of the assignment.

    All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the coursework requirement has not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version by the given deadline.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskap om

    • statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
    • transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
    • evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
    • typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
    • rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
    • vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
    • gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.

    Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.

    Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    The subject covers methodology of financial statement audits and conduct of external auditors based on professional standards.

    This course is taught in English.

  • Vurderingsuttrykk

    None

  • Sensorordning

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has

    • in-depth knowledge of the audit process (client acceptance, planning, understanding the entity and its risks, evaluation of internal controls, execution of testing, evaluation of audit evidence, completing the audit, and audit reporting)
    • an understanding of the content of professional standards (such as the International Standards on Auditing (ISAs), IESBA code of ethics, and the Norwegian Auditors Act)
    • an understanding of supply and demand of assurance services, financial reporting quality, and regulatory oversight of the audit profession
    • knowledge of the differences between financial statement audits and attestations.

    Skills

    The student can

    • plan an audit, including determining materiality
    • assess the risk of material misstatement of the financial statements, including assessing the risk of fraud
    • identify relevant internal controls and evaluate evidence of test of controls
    • evaluate the nature, timing and extent of executed audit procedures and obtained audit evidence
    • express an appropriate audit opinion, including taking into account going concern considerations

    General competence

    The student exercises professional skepticism and conducts audits in line with professional standards

  • Emneansvarlig

    The course is taught in plenary lectures, and students work on exercises and discuss cases in groups and plenary sessions.