Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3200 Economics of Strategy Course description
- Course name in Norwegian
- Strategiøkonomi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet avsluttes med en 30 minutters individuell muntlig eksamen.
Eksamenen er en individuell muntlig forelesning over et oppgitt tema. Studenten skal i løpet av en uke forberede en forelesning på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter). Forelesningen er åpen, og skoleeier kan inviteres. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne til å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Recommended preliminary courses
Faget bygger på obligatoriske emner fra de to første årene i bachelorstudiet og særlig på Mikroøkonomi og Bedriftsøkonomi eller tilsvarende emner.
Required preliminary courses
Hjelpemidler er tillatt i forberedelsesfasen.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
- transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
- evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
- typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
- rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
- vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
- gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.
Teaching and learning methods
En intern og en ekstern sensor.
Course requirements
Emnet har fire temaer:
Tema 1: Tolke og forstå læreplanverket
Gjennom temaet vil studentene utvikle sine ferdigheter i analytisk kompetanse gjennom arbeid med styringsdokumenter, forskning og egne fortolkningsrammer gjennom studier av:
- hvilke ideer som ligger til grunn (ideenes læreplan)
- hvordan teksten skrives fram og hvilke begreper som anvendes i det skriftlige dokumentet (den formelle læreplanen)
- hvordan læreplanverket settes inn i en utdanningspolitisk sammenheng uttrykt i ulike styringsdokumenter (den oppfattede læreplan)
- hvordan læreplanverket kan tilpasses og implementeres i skolens praksis (den operasjonaliserte læreplan)
- hvordan den nye praksisen kan evalueres og utvikles gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring (den erfarte læreplan)
Tema 2: Skape en felles forståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i å lede læreplananalysen i personalet på en slik måte at:
- lærerne får innsikt i hva som er de sentrale prinsippene i læreplanverket
- lærerne får innsikt i hvordan de samsvarer/ikke samsvarer med skolens praksis
- ledere og lærere kan skape en felles retning i det videre læreplanarbeidet
Tema 3: Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid
Formålet med dette temaet er å møte den utfordring som tidligere evaluering av læreplaner har vist, at aktørene i skolesektoren omtolker reformer i sitt eget bilde og i hovedsak fortsetter en praksis som de utførte tidligere. En ansvarliggjøring kan skje gjennom at læreres kompetanseutvikling bygges på følgende forutsetninger:
- lærere må sikres en bedre forståelse av sammenhengen mellom skolereformer og samfunnsutvikling
- lærerne må ha kunnskap i betydningen innsikt i og forståelse av hva de ønskede endringene dreier seg om
- lærerne må videreutvikle sitt pedagogiske grunnsyn
- lærerne må ønske å endre gammel praksis
- lærerne må kunne utvikle nye undervisningsferdigheter
Tema 4: Utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen
Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kompetanse i å utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen i prosessen med læreplanarbeidet. I dette emnet legges derfor vekt på praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i personalet, og metoder for observasjon av praksis. Faglig og metodisk trekker temaet veksler på gruppeforskning og teamforskning, og det legges vekt på praktisk utprøving i et eget organisasjonsområde. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:
- øke kjennskapet til medarbeidere
- bygge gjensidige relasjoner til interessentene
- etablere sterkere verdier
- autentisk ledelsespraksis
- mestringsorientert ledelse
Assessment
Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.
Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.
Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Einar Belsom