EPN-V2

ØABED2100 Managerial Accounting II Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
  • Introduction

    Følgende tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

    Arbeidskrav 1: Presentasjon av poster (veggavis) 2x A2 på et oppgitt tema, gjennomføres i gruppe. Formålet er å få øvelse i forskningsformidling.

    Arbeidskrav 2: Fagnotat om skolehistoriske perspektiv, omfang 1 000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet er å få innsikt i skolehistoriske perspektiv og se disse i forhold til aktuell utdanningspolitikk.

    Arbeidskrav 3: Beskrivelse og vurdering av egen utvikling av læreridentitet og pedagogisk grunnsyn- med bakgrunn i studentens praksismappe. Digital framstilling. Ca.10 min presentasjon, gjennomføres individuelt. Formålet er at studentene skal reflektere over egen utvikling av læreridentitet gjennom studiet.

    Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

  • Recommended preliminary courses

    Kurset bygger på Grunnleggende årsregnskap med IT og Bedriftsøkonomi.

  • Required preliminary courses

    6 timers hjemmeeksamen uten tilsyn.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Learning outcomes

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Teaching and learning methods

    Eksamen bedømmes av en intern og en ekstern sensor.

  • Course requirements

    Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

    Tema 1: Skolen i samfunnet

    • skolen i et historisk perspektiv
    • skolen som organisasjon
    • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

    Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

    • Læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
    • læreplan i et komparativt perspektiv
    • kritisk analyse

    Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

    • læreren i det profesjonelle felleskapet
    • pedagogisk utviklingsarbeid
    • innovasjonsarbeid
    • lærerrollen i endring

    Tema 4: Den profesjonelle læreren

    • utvikling av lærerprofesjonalitet
    • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
    • sosial og relasjonell kompetanse
    • profesjonsetiske spørsmål
  • Assessment

    Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.