EPN-V2

ØAADM4500 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.;

Anbefalte forkunnskaper

Hovedarbeidsmåten i emnet er forelesninger, seminarinnlegg og rollespill.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
  • kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
  • kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
  • kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
  • innsikt i betingelser for effektiv ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
  • gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner

Innhold

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal presentere en artikkel fra pensum. Presentasjonene er på 45 minutter og skal foretas i grupper på to til fem studenter. I tillegg skal studentene levere en prosjektskisse som forarbeid til semesteroppgaven (eksamen). Presentasjonen og prosjektskissen må være godkjent for å få anledning til å levere semesteroppgaven. Dersom presentasjonen eller prosjektskissen ikke blir godkjent, gis det én ny anledning til å presentere artikkelen eller levere ny prosjektskisse. Faglærer gir nærmere beskjed om tidspunkt.

Arbeids- og undervisningsformer

Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skrifttype Arial eller Calibri, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5). ;

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidsmiljø og ledelse bygger videre på det obligatoriske emnet - Strategisk personalledelse - og har fokus på ledelsens ansvar for kartlegging og utvikling av organisasjoners arbeidsmiljø.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Ingen forkunnskapskrav.

Emneansvarlig

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • innsikt i sentrale utviklingstrekk ved dagens arbeidsliv, og hvilke implikasjoner dette har for ledelse og arbeidsmiljø
  • inngående kunnskap om sentral teori og empiri i fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kartlegge og analysere organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse
  • tenke kritisk og selvstendig i forhold til aktuelle problemstillinger om arbeidsmiljø og ledelse

Generell kompetanse

Studenten har

  • analytisk kompetanse
  • relasjonell kompetanse og problemløsning i grupper
  • muntlig og skriftlig fremstillingsevne