Studieinfo emne ØAADM4500 2022 HØST
ØAADM4500 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel om studentene som tar dette emnet har grunn/forkunnskaper om motivasjon fra kurs som ØAADM1100 organisasjonspsykologi og/eller ØAADM3500 Praktisk Personalledelse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
- kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
- kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
- kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
- innsikt i betingelser for effektiv ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
- gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner
Innhold
- Ledelse som personlighet.
- Ledelse som stil og atferd.
- Ledelse som situasjonsavhengig.
- Leder-medarbeider-relasjon.
- Klassiske ledelsesstudier.
- Nye ledelsesteorier.
- Ledelse og motivasjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skrifttype Arial eller Calibri, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Robert Buch