Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.;
Anbefalte forkunnskaper
Hovedarbeidsmåten i emnet er forelesninger, seminarinnlegg og rollespill.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
- kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
- kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
- kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
- innsikt i betingelser for effektiv ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
- gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner
Innhold
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal presentere en artikkel fra pensum. Presentasjonene er på 45 minutter og skal foretas i grupper på to til fem studenter. I tillegg skal studentene levere en prosjektskisse som forarbeid til semesteroppgaven (eksamen). Presentasjonen og prosjektskissen må være godkjent for å få anledning til å levere semesteroppgaven. Dersom presentasjonen eller prosjektskissen ikke blir godkjent, gis det én ny anledning til å presentere artikkelen eller levere ny prosjektskisse. Faglærer gir nærmere beskjed om tidspunkt.
Arbeids- og undervisningsformer
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skrifttype Arial eller Calibri, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5). ;
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidsmiljø og ledelse bygger videre på det obligatoriske emnet - Strategisk personalledelse - og har fokus på ledelsens ansvar for kartlegging og utvikling av organisasjoners arbeidsmiljø.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Ingen forkunnskapskrav.
Emneansvarlig
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- innsikt i sentrale utviklingstrekk ved dagens arbeidsliv, og hvilke implikasjoner dette har for ledelse og arbeidsmiljø
- inngående kunnskap om sentral teori og empiri i fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartlegge og analysere organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse
- tenke kritisk og selvstendig i forhold til aktuelle problemstillinger om arbeidsmiljø og ledelse
Generell kompetanse
Studenten har
- analytisk kompetanse
- relasjonell kompetanse og problemløsning i grupper
- muntlig og skriftlig fremstillingsevne