Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studentene skal
- Forstå risikotaking som en strategisk aktivitet for bedrifter, både for finansinstitusjoner og andre bedrifter
- Forstå hva en enkel VaR-modell er, hvordan den bygges opp og hvordan den kalibreres
- Kjenne til ulike statistiske teknikker for å raffinere modellen
- Forstå hvordan VaR-modeller kan bygges opp og anvendes i ulike bransjer
- Kjenne til fordeler og ulemper ved ulike teknikker for å redusere risiko
Ferdigheter
Studentene skal kunne
- Lage risikomodeller for anvendelser i forskjellige bransjer
- Kalibrere modeller til å passe til forskjellige markeder og markedsbilder
- Bruke risikomodeller som støtte for å ta strategiske beslutninger for bedrifter
- Anvende risikomodeller under tidspress og gi konkrete råd basert på disse
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel om studentene som tar dette emnet har grunn/forkunnskaper om motivasjon fra kurs som ØAADM1100 organisasjonspsykologi og/eller ØAADM3500 Praktisk Personalledelse.
Forkunnskapskrav
For at studentene skal oppøve analytisk trening, er det behov for mye praktisk øvelse. Lærestoffet presenteres gjennom ordinære forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid og diskusjoner i forbindelse med case-oppgaver. Det brukes følgende dataverktøy: Excel, programmering i R eller Visual Basic, Powerpoint eller andre presentasjonsverktøy.
Læringsutbytte
Individuell hjemmeoppgave (hovedsakelig basert på programmering og bruk av regneark) som må være godkjent for å kunne ta eksamen i emnet. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir nærmere beskjed om frister.
Innhold
- Ledelse som personlighet.
- Ledelse som stil og atferd.
- Ledelse som situasjonsavhengig.
- Leder-medarbeider-relasjon.
- Klassiske ledelsesstudier.
- Nye ledelsesteorier.
- Ledelse og motivasjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Mappeevaluering bestående av:
Tre case-oppgaver som løses i grupper (teller 60 prosent av karakteren) og en todagers simuleringsøvelse i grupper der studentene evalueres på muntlige presentasjoner underveis og innlevert materiale (teller 40 prosent av karakteren).
Alle elementer må bestås for å bestå emnet. Ved karakter F på en av case-oppgavene gis det anledning til å levere denne delen på nytt for ny bedømmelse til ny/utsatt eksamen. Dersom studenten er syk, gis det anledning til å ta den/de aktuelle case-oppgavene ved ny/utsatt eksamen. Dersom simuleringsøvelsen ikke bestås eller studenten er syk på denne, gis det anledning til å levere en skriftlig rapport basert på samme case ved ny/utsatt eksamen. Studenter som skal ta opp eksamen etter ny/utsatt eksamen, må ta hele mappen på nytt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
I karaktersetting benyttes graderte karakterer med fem trinn fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Karakter settes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensor vil få tilgang til case-oppgaver, innlevert materiale i simuleringsøvelsen og forelesers notater fra muntlige presentasjoner. Ved klage vil klagesensor få adgang til samme materiale.
Vurderingsuttrykk
Finansielle markeder og Finansiell Økonometri.
Sensorordning
- Risiko i forskjellige markeder.
- Oppbygning av Value-at-Risk-modeller.
- Programmering og kalibrering av Value-at-Risk-modeller.
- Anvendelse av risikoberegninger for f.eks. hedging, investeringsstrategi, forsikring og andre formål.
Emneansvarlig
Robert Buch