Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om juridisk metode og rettskildelære, maktfordeling og oppbyggingen av forvaltningen
· har bred kunnskap om rettsprinsipper og grunnbegreper i velferdsretten
· har bred kunnskap om reglene om barnets rett til medvirkning og selvbestemmelse
· har bred kunnskap om reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett, og avvergingsplikt
· har bred kunnskap om saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak
· har bred kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg etter FN’s barnekonvensjon, og andre velferdsrettigheter av særlig betydning for barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om barnelovens regler om foreldreansvar, fast bosted og samvær
· har kunnskap om barnevernslovens utvikling, og hovedinnhold
Ferdigheter
Studenten
· kan identifisere og drøfte rettslige problemstillinger i henhold til juridisk metode
· kan anvende saksbehandlingsregler i barnevernfaglig arbeid
· kan ivareta barnets beste, barns - og foreldres rettssikkerhet, og andre rettsprinsipper i saksbehandlingen
· kan bidra til å sikre at barn (og foreldre) får sine velferdsrettigheter oppfylt
· kan samarbeide med ulike etater innenfor gjeldende regelverk
Generell kompetanse
Studenten
· kan ivareta barnets og familiens rettigheter i møte velferdstjenestene, ut fra kunnskap om rettsreglenes betydning for det barnevernfaglige arbeidet.
· kan presentere, dokumentere, og begrunne valg av saksbehandlingsskritt for å ivareta barn og familiers rettssikkerhet
Læringsutbytte
Undervisningsformene består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning.
Innhold
Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 2 handler om undervisning i matematikk. Emnet gir teoretiske perspektiver på undervisning i matematikk, herunder også tilpasset opplæring og læringsorientert vurdering i matematikk. Studentene fordyper seg i litteratur om algebraundervisning. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen på 5 timer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Vurdering og eksamen
Lovdata Pro.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A til F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Hovedemneansvarlig: Helena Bärlund
Ko-emneansvarlig: Anniken Sørlie
Emneansvarlig
Robert Buch