Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav.
-
Required preliminary courses
Kunnskaper
Kommuner og fylkeskommuner:
Studenten
- Kjenner til de sentrale bestemmelsene i kommuneloven og i forskriftene som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap for kommuner og fylkeskommuner
- Forstår betydningen av kommunale regnskapsprinsipper, herunder arbeidskapital i et kommunalt regnskap
- Kan forklare forskjellen mellom driftsregnskap og investeringsregnskap
- Kjenner til fond som brukes i et kommunalt regnskap og hvilke formål de har
- Kan reglene som gjelder for avslutning av et kommunalt regnskap, herunder reglene om strykninger
- Kjenner til ulike metoder for analyse av kommunale regnskaper
Staten:
Studenten
- Har kunnskap om ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
- Kjenner til de sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmaktene
- Kjenner til de sentrale regnskapsbestemmelsene, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
- Forstår betydningen av statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet i statlig regnskap
- Kan forklare forskjellen mellom statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap
- Kan koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
- Kjenner til ulike metoder for analyse av statlige virksomheter
Ferdigheter
Studentene kan bokføre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap og et statlig virksomhetsregnskap. Studenten kan også analysere et kommunalt og statlig regnskap.
Generell kompetanse
Studenten har innsikt i regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
- kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
- kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
- kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
- innsikt i betingelser for effektiv ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
- gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner
-
Content
- Ledelse som personlighet.
- Ledelse som stil og atferd.
- Ledelse som situasjonsavhengig.
- Leder-medarbeider-relasjon.
- Klassiske ledelsesstudier.
- Nye ledelsesteorier.
- Ledelse og motivasjon.
-
Teaching and learning methods
Det er en gruppeinnleveringsoppgave på 4-6 sider som må være godkjent for å kunne levere prosjektoppgave. Gruppestørrelsen er inntil 3 personer. Ved ikke godkjent arbeidskrav er det anledning til å forsøke en gang til. Faglærer opplyser om innleveringsfrister.
-
Course requirements
Studentene skal skrive en individuell prosjektoppgave. Omfanget er 8-10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg, Times New Roman 12 pkt., 1 ½ linjeavstand og 2,5 cm venstre marg.
-
Assessment
Gradert skala A-F.
-
Permitted exam materials and equipment
Besvarelsene sensureres av intern og ekstern sensor.
-
Grading scale
Faget bygger på emner i regnskap, bedriftsøkonomi, investering og finansiering og økonomisk styring fra 1. og 2. år. I 3. året har faget sammenheng med Revisjon, spesielt den delen som behandler offentlig revisjon.
-
Examiners
Besvarelsene sensureres av intern og ekstern sensor.
-
Course contact person
Robert Buch